Mopan Suceava
Actualitate

20 de meșteri participanți la Târgul de Paște la Shopping City Suceava, organizat în colaborare cu Centrul Cultural Bucovina

În perioada 12–17 aprilie 2025, la Shopping City Suceava se desfășoară Târgul de Paște – târg de meșteri populari, organizat de Consiliul Județean Suceava, prin Centrul Cultural Bucovina în parteneriat cu Shopping City Suceava.

Evenimentul aduce în prim-plan tradițiile pascale ale Bucovinei, promovând meșteșugul încondeierii ouălor, dar și alte arte populare precum industria casnică textilă, portul tradițional, opincăritul, prelucrarea lemnului, împletituri, alimentația tradițională și miniaturile artizanale.

Cei douăzeci de meșteri invitați, veniți din tot județul Suceava și nu numai, vor expune și vor demonstra, în cadrul unor ateliere, arta încondeierii ouălor și a altor meșteșuguri pe care aceștia le practică.

În Bucovina, vorbim de un calendar religios centrat pe sărbătoarea Învierii Domnului (cu dată schimbătoare). Precizăm și că un ciclu pascal (când Paștele revine exact la aceeași dată) are 532 de ani. Sărbătorile cu dată schimbătoare din an sunt în relație cu data Paștelui.

Paștele este centrul sărbătorilor ținute de popor, fiind pregătit îndelung, în fiecare familie, în fiecare casă și comunitate. În cele 10 săptămâni care premerg Paștelui, poporul intră într-o pregătire îndelungată, îngăduindu-și să dea prioritate vieții interioare. De aceea, perioada premergătoare Paștelui, Păresimile (Postul Mare) și Săptămâna Patimilor sunt trăite în mod diferit, inclusiv sub aspect alimentar, cât și comportamental.

Specific Bucovinei este să se decoreze ouă pascale, ocupație ce începe după numărătoarea ouălor de la Miezii-păreți (jumătatea Postului Mare), întrucât ouăle muncite presupun multă muncă și timp. Ouăle boite (vopsite într-o culoare = merisoare) se pregătesc în Săptămâna Patimilor, fiind destinate exclusiv consumului, în timp ce ouăle decorate (muncite: încondeiate, închistrite, pictate, scrise sau cu aplicații de mărgele) sunt destinate mai ales darului și decorării, așa încât se pregătesc începând cu mijlocul postului.

Ridicând la nivel de artă meșteșugul decorării ouălor (închistririi, încondeierii, pictării, scrierii etc.) bucovinenii au realizat un brand cultural dintr-o tradiție proprie și, ca urmare a comenzii sociale, au transformat tradiția în mijloc de trai, oul pascal bucovinean fiind un ambasador cultural eficient, dar și un produs vandabil, mult apreciat și căutat.

 

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *