Iată cui folosește trenul de Putna. Și mai mulți copii cu ghiozdane. Partea a doua

Pe data de 13 septembrie 2018, la nici o lună de când trenul Suceava – Putna fusese repus în circulație, după șase ani de pauză, Suceava smartpress publica un articol cu următorul titlu: ”Iată cui folosește trenul de Putna. Copii cu ghiozdane”.

Ilustram acel articol cu fotografii din tren, cu copii care folosesc acest mijloc de transport reînviat, purtându-și în spate rucsacii cu cărți și caiete, în drumul matinal spre școala ”mai departe”, cum se sune prin zona Putna – Vicov.

Era atunci o împotrivire mai mult sau mai puțin vehementă din partea unora care nu erau de acord cu repunerea în funcțiune  a acestui traseu feroviar centenar. Erau voci care nu dădeau mai mult de câteva luni acestui proiect al CFR Călători, susținut de Mănăstirea Putna, de localitățile aflate de o parte ori de alta a drumului de fier și de societatea civilă în ansamblu. Au fost și mici încercări de a sabota frumușelul Automotor Desiro, ba cu pietre în geam, ba cu vopsele urâte trântite peste autocolantele cu imagini reprezentative ale Mănăstirii  Putna și ale voievodului Ștefan cel Mare ce fuseseră lipite pe vagoane în Anul Centenar. S-a mai stricat de câteva ori și motorul simpaticului Desiro și a trebuit înlocuit pentru scurte perioade cu veteranul Malaxa, bătrânul bun la toate pe calea ferată românească, de un secol încoace.

Iată că a venit și dovada că acest tren își merită rostul. Fără multe cuvinte, prezentăm doar o singură fotografie, realizată ieri  în gara de la Suceava, cu o armată de mici călători care așteaptă să se îmbarce în Automotorul Deziro de Putna, în drum spre casă. Copiii aceia, puțini la început de an școlar în septembrie 2018, au chemat alături alți copii, au chemat părinții, au chemat și dascălii să-i ducă la Suceava, în această săptămână denumită în calendarul învățământului românesc ”Școala altfel”.

La Suceava au vizitat  Muzeul, Cetatea de Scaun, au văzut clădiri înalte, au vizionat spectacole pregătite pentru ei la Casa de Cultură și câte altele. Cum a încăput toată armata de țânci guralivi și fericiți în”Săgeata albastră” ce a pornit fudulă spre Putna, este greu de explicat. Doar răbdătorul Deziro ar putea spune dacă se bucură  ori nu auzind  atâtea voci cristaline în vagoanele sale, dacă ar avea și un alt glas, separat de șuierul subțire al sirenei de plecare și de oprire.

O scurtă rememorare, de acum șapte luni:

Dacă a mai rămas vreo umbră de îndoială că trenul Suceava-Putna n-ar folosi nimănui, oferim scepticilor câteva fotografii făcute, la destinaţie, de un copil care nu și-a bătut capul cu previziuni pesimiste, coborând din tren.

Zeci de copii, elevi la liceele din Vicov ori Rădăuți, au optat pentru acest mijloc de transport care înseamnă, pe lângă o economie consistentă în bugetul familiei, un mijloc de socializare nemaipomenit. Să nu fii țintuit în scaun de vocea unui șofer care n-a dormit cum se cuvine peste noapte, să te poți mișca dintr-un loc în altul, să relaționezi cu cel de alături fără să te simți supravegheat, să nu fii obligat să asculți muzica preferată a șoferului  în boxe până în celălalt capăt al microbuzului, să nu trebuiască să mulțumești cu deferență aceluiași șofer autoritar și oarecum disprețuitor privind de la înălțimea scaunului său de conducător auto ce cu voce răsunătoare transmite umililor pasageri înghesuiți la coborâre, mesaje de genul: ”Mai repede, mai repede, că timpul înseamnă bani!”.

Dacă tot este vorba despre bani, am aflat și suntem în măsură să facem publice tarifele pentru abonamentele aferente curselor de cale ferată pe traseul Putna – Rădăuți – Dornești pentru elevi, cu precizarea dinainte că navetiștii maturi plătesc de două ori mai mult. Așa cum veți vedea însă, și acest preț dublu nu este de neluat în seamă.

Astfel, abonamentul lunar pentru un elev, pe calea ferată, cu mult comentata, lovita și disprețuita de către unii ”Săgeată albastră”, costă 55,65 de lei dus-întors de la Putna la Rădăuți și retur. De la Bivolărie la Rădăuți și retur, abonamentul costă 46,20 de lei lunar. De la Vicovul de Jos la Rădăuți și înapoi, abonamentul lunar pentru elevi este de 40,95 de lei, la fel și de la Gălănești. Abonamentul lunar de la Horodnic la Rădăuți costă lunar un elev suma de 35,70 lei pe lună. Tot atât costă și un abonament pentru elev de la Dornești la Rădăuți.

Aceste cifre sunt oficiale, transmise de reprezentanți responsabili ai CFR Călători Suceava.

Foto: Adrian Pădurariu. Mulțumim.

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *