CFR privatizează trenul de Putna, cea mai profitabilă cursă din județ. În schimb, dublează numărul de vagoane Suceava – București, targetul fiind ”omul și vagonul”

Pagina de internet dedicată în mod expres modului în care funcționează transportul de călători pe ruta Suceava – Putna, pagina de facebook  Calea ferată Dornești Putna a preluat de pe site-ul  https://linia515.wordpress.com o veste îngrijorătoare pentru viitorul curselor de călători pe  acest traseu, care abia și-au revenit într-un an și jumătate, după ce au fost suspendate timp de șase ani.

 

Iată conținutul articolului publicat pe site-ul mai sus amintit:

O veste neașteptată apare din dreptul companiei CFR S.A. (administratorul rețelei de căi ferate a României), care a lansat invitația la o licitație publică organizată la BRM (Bursa Română de Mărfuri) în data de 25.02.2020, prin care dorește să închirieze operatorilor privați de transport călători/marfă mai multe linii neinteroperabile din țară (66 secții de circulație). Printre acestea se află  9 ale regionalei Iași prima în listă fiind Dornești – Gura Putnei – Putna, la pret minim licitat de 65.500 RON / an fără TVA cu o garanție de participare de 10% și una bursieră de 2.620 RON.

Ce inseamnă de fapt acest lucru?

  • La data de 25.02.2020 dacă  un operator privat va fi interesat de a intra pe această linie, se va înscrie la licitație, iar dacă sunt mai mulți (slabe șanse), va câștiga cel cu prețul mai mare ofertat ( RON chirie / an). Dacă  se va întâmpla acest lucru CFR Călători  se va retrage de pe secție, iar operatorul privat își va aduce trenurile și își va face propriul orar de circulatie. Astfel, deja celebrele ”săgeți albastre” de Putna vor dispărea din peisaj.

Ce termen are această închiriere?

  • Durata contractului de închiriere este de 4 ani, dar poate fi prelungită, sau linia poate fi abandonată  în această perioadă , însă în cei 4 ani operatorul privat are garanția că nu va intra alt operator pe secția adjudecată  de el, deci fără concurență. Contractul trebuie semnat în 90 zile după adjudecare, în caz contrar operatorul va pierde linia licitată și banii cheltuiți.
  • S-a dedus faptul ca prețul la licitația din 25.02.2020 este consistent „redus” și poate însemna o invitație la privatizare. Reducerea prețului devine „ciudată” când ne gândim că tot CFR S.A. a investit bani publici (și nu puțini) în deschiderea liniei, reparații cu înlocuiri de componente la instalațiile de semnalizare, buraj, profilat și alte lucrări specifice căilor ferate. Astfel de la noul mers viteza a crescut pe sectorul Rădăuți – Putna. Totuși, este o linie foarte profitabilă pentru CFR Călători  deci banii se întorc momentan tot la statul roman, ceea ce este corect.

E prima data când se inchiriază?

  • Nu. A mai fost închiriată la Ferotrans TFI in 2010 și la Fulger Transport Urban Rapid de Călători SRL în 2013, cea din urmă insă nu a semnat contractul și a pierdut secția. Tentativele de închiriere au început de prin 2010, în 2018 s-a renunțat la aceasta metodă, iar acum, în 2020  se reîncearcă închirierea secțiilor de cale ferată, însă la prețuri reduse chiar la jumătate.

Ce prețuri au mai fost în trecut?

  • 2012: 68.600 RON 
  • 2013: 32.700 RON  –  Adjudecat de Fulger Transport Urban Rapid de Călători SRL
  • 2014: 107.500 RON
  • 2016: 125.000 RON
  • 2017: 125.000 RON
  • 2018: 125.000 RON
  • 2020: 65.500 RON – cel mai mic preț din 2014-prezent

Precizarea făcută de autorii acestei relevante documentări trebuie importantă: Este o licitație de închiriere cu termeni și condiții de operare. Nu  este vorba despre  vânzarea căilor ferate române la operatori privați. A nu se confunda acest aspect. 

 

 

În acest context, adăugăm doar un singur comentariu. Acum o zi sau două, conducerea CFR Călători s-a lăudat că, în scopul promovării imaginii și atragerii de clienți care să circule cu trenul, a decis ca de la Suceava la București să plece o garnitură cu 14 vagoane de călători. Personal declar că acum puține luni am călătorit cu un tren către București de la Suceava și până dincolo de Râmnicul Sărat am fost singurul pasager din vagon, trenul având 6 vagoane.

Pe de altă parte, simpatica ”Săgeată albastră” care face neobosită cursa de mai multe ori pe zi de la Suceava la Putna și înapoi iar când obosește, este înlocuită de bătrânul automotor Malaxa, aproape centenar, abia poate să îi încapă pe copiii care merg la școală mai departe,  pe muncitorii care au redescoperit naveta, pe femeile care merg cu treburi la târg, la Rădăuți ori la Suceava. Mai bine să fi pus un vagon sau două dintre cele atașate la garnitura de București la trenul de Putna, în care călătorii stau ciorchine decât să fie omul și vagonul, de la Suceava la București.

Cât privește închirierea rutelor de transport călători, exemplele prezentate de colegii de la https://linia515.wordpress.com, sunt relevante. Cât de deștept poate fi un manager care dă pe  nimic o componentă profitabilă a afacerii și își încarcă cheltuielile pe o altă componentă și așa producătoare de pierderi?  Omul  și vagonul, Suceava – București.

 

Please follow and like us:

2 comentarii la „CFR privatizează trenul de Putna, cea mai profitabilă cursă din județ. În schimb, dublează numărul de vagoane Suceava – București, targetul fiind ”omul și vagonul”

  • 4 februarie 2020 la 20:26
    Permalink

    Personal, aș vrea să declar că în octombrie am mers împreună cu un prieten la București de la Botoșani cu trenul. Pe ruta Botoșani-Verești a fost relativ bine, dar de la Verești la București (după ce s-au mai atașat vreo 3 vagoane la cele 2 din Botoșani) am stat separat de prietenul meu, pentru că nu aveam loc în același compartiment și nu am găsit 2 locuri libere învecinate. Mai mult, în zona de sud, pe măsură ce ne apropiam de Ploiești/București, au apărut și călătorii stătători în picioare, cu bagaje pe culoar. Dar poate am avut noi ghinion și am nimerit una dintre cele câteva zile aglomerate din an…

    Răspunde
  • 5 februarie 2020 la 7:34
    Permalink

    Privatizare?Asta are iz penal ! Au mai privatizato o data,dupa care au inchiso ! Probabil,va avea aceiasi soarta !

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *