Evaluarea activității pentru anul 2019 prezentată de ISU ”Bucovina” Suceava. Pompieri decorați, mai multe urgențe, mai multe firme sucevene care nu respectă regulile PSI

Astăzi, 23 ianuarie 2020, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Bucovina” al județului Suceava și-a prezentat evaluarea anuală a unității, pentru anul 2019.

 Evaluarea a fost prezentată de inspectorul șef al ISU Suceava, colonel Costică Gheață în Sala „Ștefan cel Mare” a Palatului Administrativ din Suceava , în prezența prefectului județului Suceava Alexandru Moldovan, a vicepreședintelui Consiliului Județean – Viorel Seredenciuc, a primarului municipiului reședință de județ – Ion Lungu, a managerului general al spitalului de urgență Suceava – Vasile Râmbu și a președintelui Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) – Vasile Tofan,  precum și a șefilor de instituții sau unități cu funcții de sprijin în Comitetul Județean pentru Situații de Urgență.

La finalul prezentării bilanțului, inspectorul șef al pompierilor militari suceveni, colonelul Costică Ghiață, a înmânat Diplome de Excelență și Plachete ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Bucovina” al județului Suceava, pentru merite deosebite și pentru spiritul de sacrificiu dovedit în nobila misiune de apărare a vieții semenilor. Espre vorba despre doi pompieri care deși se aflau în timpul liber, nu au rămas indiferenți la suferința semenilor și s-au implicat, salvând, fiecare, câte o viață.

 

 Plt.maj. Adrian STOICA, subofițer operativ principal în cadrul Detașamentul de Pompieri Fălticeni

 

În data de 22 august, puțin după miezul nopții, subofițerul se întorcea spre casă de la Aeroportul din Iași, iar în apropiere de localitatea Ruginoasa, a observat urmele unui accident rutier, mai precis o mașină răsturnată pe câmp.

Paramedic cu state vechi, subofițerul a oprit și s-a îndreptat spre locul accidentului. S-a dus spre mormanul de fiare, care s-a oprit din răsturnare pe o laterală, unde a găsit o fată încarcerată, într-o poziție ce nu-i permitea să respire corect, punându-i viața în real pericol.

Subofițerul nu a mai stat pe gânduri. S-a strecurat prin luneta mașinii, printre împletitura de tablă, până la tânăra adolescentă, a poziționat-o corect și i-a susținut capul până la sosirea pompierilor militari din Pașcani.

În tot acest timp, care a părut o veșnicie, plutonierul major Adrian Stoica i-a fost alături fetei, ca un înger păzitor, iar datorită lui fata de 16 ani este în viață.

 

Plt.adj. șef Cristi Bîrsanu, subofițer operativ principal în cadrul aceleiași subunități, din Fălticeni

 

În data de 3 decembrie, subofițerul se afla în timpul său liber, după o tură obositoare de serviciu, când a aflat că în localitatea sa, o fată căzuse într-o fântână.

Cunoscând foarte bine familia victimei, a ajuns imediat la fața locului, unde vecinii pregătiseră deja o frânghie pentru coborâre. Plutonierul major Cristi Bîrsanu a analizat rapid situaţia, s-a asigurat şi a coborât în fântâna adâncă de 31 de metri. Acolo a stabilizat victima şi a comunicat permanent cu biata fată de doar 23 de ani, care era traumatizată fizic, hipotermică şi în pragul unui atac de panică.

Cei doi au fost extrași de către echipajele de la Detașamentul de Pompieri Fălticeni, ajunse ulterior la fața locului. Din fericire, tânăra a scăpat doar cu leziuni ușoare, iar datorită colegului nostru, aceasta a petrecut Sărbătorile de iarnă în familie.

„Îi felicităm și ne mândrim cu ei, pentru că cei doi pompieri militari reprezintă adevărate modele de urmat pentru toți cei care și-au ales vocația de salvator”, a conchis colonelul Costică Ghiață.

 

 

Extrase din Analiza  activităţilor desfăşurate de Inspectoratul pentru Situaţii de  Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava, pentru anul 2019

 

În domeniul apărării împotriva incendiilor, principalele obiective avute în vedere pentru anul 2019 au vizat reducerea numărului de obiective puse în funcţiune fără a deţine autorizaţie de securitate la incendiu, continuarea şi diversificarea formelor şi mijloacelor de informare preventivă, precum şi asigurarea transparenţei în relaţia cu societatea civilă.

Acțiunile preventive întreprinse în perioada analizată au constat în efectuarea a:  

  • 424 de controale la operatori economici, faţă de 226 de controale executate în anul 2018, în creștere cu 87,61%;
  • 424 controale la instituţii, faţă de 277 de controale executate în anul 2018, în creştere cu 53,06%;
  • 209 de controale la obiective de investiţii, faţă de 164 controale executate în anul 2018, în creştere cu 27,43%.

                                                                           

În acţiunile de prevenire efectuate au fost constatate 4.512 deficienţe, în creștere cu 65,94% față de anul 2018, numărul acestora în anul precedent fiind de 2.719.

Dintre acestea:

  • 562 deficienţe au fost soluţionate operativ pe timpul controalelor, în creștere cu 131,27% față de anul 2018, când au fost soluționate 243;
  • 952 deficienţe au fost sancţionate, în creștere cu 64,73% față de anul 2018, când au fost sancționate 2.399.

În perioada 01.01-31.12.2019 a fost aplicat un număr de 333 de amenzi, comparativ cu 210 amenzi aplicate în anul 2018 (în creștere cu 58,57%). Cuantumul amenzilor aplicate a fost de 1.373.000 lei, comparativ cu 1.298.200 lei în anul 2018 (în creştere cu 5,76%).

Numărul de avertismente aplicate este 3.619, comparativ cu 2.189 avertismente în anul 2018 (în creştere cu 65,32%).

Din analiza sancţiunilor aplicate de inspecţia judeţeană a rezultat faptul că valoarea medie a amenzilor este de 4.123,12 lei.

Ca urmare a numărului mare de incendii de vegetație uscată înregistrate în anul 2019 s-au executat un număr de 82 controale imediat ce a fost sesizată prin Apelul 112 arderea necontrolată, fiind aplicate 42 sancțiuni contravenționale în urma controalelor desfășurate: 37 amenzi în cuantum de 92.500 lei și 5 avertismente verbale.

 

În domeniul operativ, acţiunile de intervenţie au fost îndeplinite de către Centrul Operaţional Judeţean, respectiv cele 9 (nouă) subunităţi de intervenţie şi 2 (două) puncte de lucru, personalul operativ participând la acţiunile complexe de intervenţie în cadrul grupărilor operative sau în cadrul grupelor de sprijin constituite la nivelul reşedinţei inspectoratului.

În perioada de referinţă, la nivelul zonei de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava au fost înregistrate 13.152 ieșiri la intervenție.

Dintre acestea, 11.582 au reprezentat situații de urgență (în medie 31,73 pe zi), repartiția acestora pe tipuri de intervenție este următoarea:

  • 898 cazuri de urgenţă asistate de S.M.U.R.D. (76,82%), față de cele 7.883 cazuri în anul 2018;
  • 902 incendii (7,78%), față de cele 746 în anul 2018, din care:
  • 704 incendii propriu-zise, față de cele 708 înregistrate în anul 2018;
  • 198 incendii de vegetaţie uscată şi resturi menajere, în creștere considerabilă față de cele 38 incendii în anul 2018;
  • 122 alte situaţii de urgenţă (1,06%), față de cele 140 în anul 2018;
  • 87 intervenții pentru asistenţa persoanelor (0,76%), față de cele 114 în anul 2018;
  • 573 acţiuni pentru protecţia comunităţilor (1,19%), față de cele 2.493 în anul 2018;
  • 219 recunoașteri și 83 exerciții.

Au mai fost înregistrate de asemenea 137 întoarceri din drum, 109 deplasări fără intervenţie și 22 alarme false.

Incendiile constituie în continuare unul din principalele riscuri gestionate de pompierii  militari suceveni, în perioada supusă analizei, pe teritoriul judeţului au avut loc 902 incendii (în medie 2,47 pe zi), faţă de 708 incendii produse în anul 2018, numărul acestora fiind în creștere cu 21,5%.

Din cele 704 incendii produse la locuințe particulare, operatori economici și alte instituții (în medie 1,92 pe zi), rata incendiilor a fost de 97,77 la suta de mii de locuitori, respectiv 82,31 la mia de kilometri pătraţi.

Cauza probabilă de producere a incendiilor în județul Suceava a avut următoarea pondere:

  • 23% – instalații electrice defecte;
  • 6% – sisteme de încălzire defecte, nesupravegheate sau improvizate;
  • 31% – coș de fum defect sau necurățat;
  • 8% – fumatul în locuri nepermise;
  • 9% – foc deschis (în spații deschise);
  • 6% – acțiune intenționată;
  • 17% – alte cauze.


Pe timpul intervenţiilor desfășurate de ISU Bucovina Suceava în anul 2019 au fost salvate un număr de 22 de persoane (din care 18 de adulţi şi 4 copii), în anul 2018 fiind salvate 50 de persoane (din care 38 de adulţi şi 12 copii), în anul 2019 au fost salvate 274 de animale şi 289 de păsări, în anul 2018 fiind salvate 582 de animale şi 255 de păsări, în anul 2019 au fost salvate bunuri în valoare de peste 114 milioane de lei, în anul 2018 fiind salvate bunuri în valoare de peste 100 milioane de lei.

În anul 2019 s-au înregistrat 39 victime (din care decedaţi: 27 adulţi şi 1 copil, iar răniţi: 9 adulţi şi 2 copii), în timp ce în anul 2018 s-au înregistrat 46 victime (din care decedaţi: 21 adulţi și 3 copii, iar răniţi: 19 adulţi şi 3 copil), în anul 2019 au fost înregistrate 50 de animale şi 141 păsări moarte, în comparație cu anul 2018 când au murit 42 animale şi 582 păsări, în anul 2019 au fost înregistrate pagube în valoare de aproximativ 14,85 milioane de lei, mai mică comparativ cu 2018, când s-au înregistrat pagube de aproximativ 15 milioane de lei.

 

 

În ceea ce priveşte asistenţa medicală de urgenţă şi prim-ajutor calificat, echipajele SMURD din cadrul subunităților de intervenție au intervenit la 8.329 cazuri,   acordând ajutor medical de urgenţă sau descarcerare la 8.312 persoane (770 copii și 7.542 adulți).

În anul 2019, echipajele SMURD au intervenit la un număr de 639 accidente rutiere, evenimente în creștere comparativ cu anul 2018 (603 accidente). În cadrul accidentelor rutiere înregistrate anul anterior, au fost asistate medical 781 persoane, 10 dintre acestea fiind declarate decedate la sosirea forțelor de intervenție.

În anul precedent s-au recepţionat prin intermediul „SNUAU 112”, în dispeceratul STS Suceava un număr de 246.567 apeluri de urgenţă din care 127.291 fiind gestionate de personalul din cadrul disceperatului comun ISU-SAJ, ponderea fiind de 51,63% din totalul apelurilor pe judeţ, aspect care exprimă volumul şi frecvenţa evenimentelor negative în care sunt implicaţi cetăţenii judeţului, vulnerabilitatea operatorilor economici, a localităţilor şi infrastructurilor din zona de competenţă.

 

De remarcat este faptul că luna cea mai solicitantă pentru dispecerii inspectoratului nostru a fost ianuarie, aceştia gestionând un număr de 14.479 apeluri de urgenţă. La polul opus se află luna iulie, cu un număr de 9.369 apeluri de urgenţă gestionate.

 

Informarea populaţiei în domeniul situaţiilor de urgenţă s-a concretizat prin transmiterea către mass-media locală, zonală şi naţională a 115 buletine informative şi comunicate de presă, precum și 308 informări pe grupul PRESS, din aplicația WhatsApp. Pe lângă acestea, au mai fost numeroase informări, telefonice sau prin intermediul SMS-urilor şi al poştei electronice, inclusiv postări pe reţeaua de socializare Facebook.

În ceea ce priveşte reţelele de socializare, pagina de Facebook ISU „Bucovina” Suceava a adus o contribuţie de imagine considerabilă unităţii, având peste 20.000 de abonaţi permanenți.

Toate solicitările de informaţii de interes public, 312 cereri înregistrate (4 scrise şi 308 verbale), au fost rezolvate favorabil, pe loc sau în timpul prevăzut de lege.

           

Anul 2019 a fost un an încărcat de evenimente, atât în plan operativ, cât şi în cadrul activităţilor desfăşurate pe domeniul logistic şi al resurselor umane. Toate eforturile noastre au fost centrate pe asigurarea unui răspuns optim la toate intervenţiile din sfera de competenţa a instituţiei noastre precum şi la adoptarea unei reacţii preventive eficiente.

Disfuncţionalităţile, sincopele şi neconformităţile constatate în perioada analizată, la nivelul compartimentelor respectiv a inspectoratului, au fost analizate detaliat şi au fost stabilite măsuri de reducere, respectiv eliminare, astfel încât calitatea activităţilor din anul 2020 să fie mai ridicată, se arată în analiza prezentată de ISU Bucovina Suceava.

 

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *