Fără glumă: trenul de Putna poate muri la fel de repede pe cât a reînviat. Trenul a rămas la mâna licitatorilor
SN CFR Călători nu este nicidecum mama răniților pentru traseul curselor de călători Suceava – Putna. A organizat la jumătatea lunii august a anului 2018 o lansare superbă a ”Săgeții Albastre” de la Suceava spre Putna. Șefi ai companiilor rezultate din divizarea vechiului SNCFR au fost prezenți, autorități locale și județene au fost de asemenea entuziasmate de faptul că trenul de Putna va redeveni funcțional, după șase ani de abandon.
Pentru trenul Suceava – Putna, ceea ce se petrece în laboratoarele CFR Călători este mai grav decât marea relansare de cursă de călători pe ruta Suceava – Putna de la jumătatea anului trecut. Este vorba despre faptul că această rută nu s-a constituit în ideea că CFR Călători, societate națională de transport feroviar de pasageri va administra rute feroviare ci pentru că, fiind pregătit, acest traseu va fi licitat de companii feroviare private care să preia această responsabilitate.
Un responsabil din sistemul CFR, a descris un scenariu care ar putea să fie dezastruos pentru trenul de Putna, însoțit de proiecte pe care le are în vedere CFR Călători :
SN CFR Călători a scos la licitație anul trecut și anul acesta traseele de călători Dornești – Putna, Suceava – Cacica, Fălticeni Dolhasca. Nu a fost nici un ofertant pentru Dornești – Putna. Spre bucuria unora, spre întristarea altora. Dar licitația va fi reluată.
Pe de altă parte, simpaticul AM Desiro Suceava – Putna, a dobândit o notorietate mai mare decât oricare tren de pe căile ferate din Moldova, fiindcă a fost trimis la treabă după ce Mănăstirea Putna, oameni și comunități locale de pe traseul căii ferate centenare l-au cerut. În acest fel, a intrat în istorie.
Entuziasmul revenirii trenului direct Suceava – Putna, a fost atât de mare încât s-au pierdut din vedere aspectele mercantile ale afacerii : niciun manager nu este filantrop, nu face cheltuieli fără să urmărească un minim profit.
În cazul nostru, trenul de Putna va continua să circule. Nu pentru a se obține profit, cel puțin până când traseul va fi preluat de un operator privat.
De menționat că acum câteva zile, indivizi deocamdată fără o identitate făcută publică, șapte la număr, au mânjit pe timp de noapte automotorul Desiro care era garat în stația CFR Putna, murdărind toate însemnele pentru care s-au cheltuit sume importante – bannere cu Mănăstirea Putna, Voievodul Ștefan cel Mare, Anul Centenar, cu vopsea auto albastră. Șeful de tren a fluierat după ei, i-a numărat și a apucat să constate că indivizii s-au urcat într-un automobil și s-au făcut nevăzuți, lăsând trenul de Putna murdărit de sus până jos.
Vestea bună este că au fost identificați o parte dintre indivizii care au vandalizat trenul, iar mâine numele lor vor fi făcute publice.
Dintre cei șapte numărați, trei au fost identificați ca locuind în Câmpulung Moldovenesc.
Noul Cod Penal din România apreciază că astfel de acțiuni prin care se desconsideră normele sociale nu trebuie pedepsite penal, ci pot fi pedepsite cel mult cu o amendă și, eventual, cu o mustrare.