Mopan Suceava
Comunicate de presaEvenimente

FII TREAZ LA VOLAN! OBOSEALA, FACTOR MAJOR DE RISC PENTRU ȘOFERI

Somnolența la volan reprezintă o combinație periculoasă, efectele oboselii fiind comparate foarte des cu cele ale conducerii sub influența alcoolului. La fel ca alcoolul, somnolența încetinește timpul de reacție, scade gradul de conștientizare a mediului înconjurător, provoacă deficiențe în judecată și crește riscul de a fi implicat într-un accident auto.
Apariția oboselii poate fi legată, însa, și de alte elemente ce țin de conducătorul auto (deshidratare, alimentație necorespunzătoare), de autovehicul (zgomot excesiv, căldura excesiva în habitaclu) sau de condiții externe (condiții meteorologice nefavorabile, congestie în trafic, monotonia de pe drum).
Este de ajuns o singură fracțiune de secundă, moment în care pot apărea ațipirea și, implicit, pierderea controlului autovehiculului. De aceea, la primele semne de oboseală (stare de moleșeala, clipire frecventă, încețoșarea privirii) trebuie să se întrerupă călătoria, să se parcheze mașina într-un loc sigur, iar cel de la volan să se odihnească până la refacerea totală a capacităților psiho-motorii necesare conducerii în siguranța.

Oboseala se instalează cu precădere în două perioade ale zilei, respectiv între orele 2.00 – 2.59 (când bioritmul și vizibilitatea sunt reduse), și 15.00 – 15.59 (când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influență asupra capacității de conducere).
S-a constatat că există mai multe etape ale oboselii la volan, de la o oboseala ușoară la ațipire si apoi adormire. De cele mai multe ori, oboseala este asemănată cu o alta cauză gravă de producere a accidentelor și anume neatenția în conducerea autovehiculelor. Oboseala la volan, ca și cauză principala a accidentelor, joacă un rol minor în accidentele produse în mediul urban, față de cele care au loc în afara localității, având în vedere faptul că distanțele parcurse și timpii consumați sunt relativ mici. Pentru prevenirea oricărui eveniment nedorit, polițiștii recomandă maximum de prudență la volan, deplasarea cu viteza legală, adaptată condițiilor concrete de drum și deosebită atenție la efectuarea depășirilor, cele mai complexe și periculoase manevre în trafic. Pentru a evita oboseala la volan, șoferii trebuie să conștientizeze nivelul de oboseala resimțit și să nu-și continue deplasarea decât după o pauza de odihna, respectiv o scurtă repriză de somn de minimum 15 minute.Trebuie realizată planificarea judicioasă a traseelor care urmează sa fie parcurse, etapizându-le de așa maniera încât după minimum 100 km să fie incluse opriri pentru odihnă. Este recomandată conducerea alternativa, în cazul existenței unui șofer de schimb, astfel încât perioadele de conducere să poată alterna cu cele de odihnă. Este necesară evitarea conducerii autovehiculelor pentru o perioadă mai mare de 8 ore pe zi, trebuie alese rutele care să mențină trează atenția, în detrimentul drumurilor plictisitoare de tipul autostrăzilor.

 

În cursul zilei de ieri pe DN2 s-a produs un grav accident rutier, din primele verificări efectuate conturându-se ca și cauză principală oboseala la volan. După mai bine de 2000 de km conduși, un șofer a pierdut controlul asupra direcției de deplasare și a pătruns pe contrasens.

În jurul orei 15:30, pe DN 2, pe raza com. Grănicești, un bărbat de 35 ani, din com. Bălcăuți, în timp ce conducea autoturismul înmatriculat în Italia, a pătruns pe sensul opus de mers, intrând în coliziune cu partea laterală stânga spate a unei autoutilitare condusă regulamentar de către un bărbat de 30 ani, din Ucraina. După coliziune, autoturismul condus de bărbatul de 35 de ani a lovit frontal autoturismul condus regulamentar tot din sens opus, de un bărbat de 50 ani, din mun. Rădăuți, pe care l-a proiectat în afara părții carosabile.
În urma impactului a rezultat vătămarea corporală gravă a conducătorului auto de 50 de ani, care a fost transportat la Spitalul Județean Suceava, unde a decedat.
S-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de ,,ucidere din culpă,, și ,,vătămare corporală din culpă”.

Nu conduce când ești obosit! Fii treaz la volan!
• Dormi intre 7 si 9 ore pe noapte în mod regulat: este cea mai buna metodă de a preveni condusul obosit.
• Evită să conduci noaptea, mai ales singur în mașina.
• Dacă ai de făcut un drum lung, este recomandat să împarți orele de condus cu un alt șofer.
• Trage pe dreapta sau roagă un alt șofer-pasager din mașină să conducă dacă resimți semne de oboseala.
• Dacă ești singur în mașina și ai de parcurs un drum lung, pornește radioul pentru a asculta muzica și tine geamul putin deschis.
• Nu folosi sisteme de cruise control pentru a menține viteza constantă, în special dacă conduci singur noaptea; faptul că te vei concentra să îți menții viteza te poate ajuta să stai treaz.
• Trage pe dreapta pentru a lua o pauza o data la două ore, chiar dacă nu simți ca iți este somn. Ia o gustare, coboară putin din mașină pentru a te plimba. Dacă simți nevoia, dormi putin.

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *