„Larg deschideți poarta. N-am venit să cerem, ci-am venit să dăm!” Acțiuni de voluntariat, obiceiuri și tradiții de iarnă pentru elevii de la Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava

Proiectul educațional „Larg deschideți poarta. N-am venit să cerem, ci-am venit să dăm!” a fost organizat la Parohia „Nașterea Maicii Domnului” din sat Merești, comuna Vulturești de către pr. prof. Iulian Bogdan Codină în data de 26.12.2022 sub egida Săptămânii Educației „Nașterea Domnului” 25-29.12.2022 de către echipa la nivel local și organizatorii locali Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava, cadre didactice și părinți.

La acest important proiect didactic intradisciplinar au participat cu entuziasm 12 elevi din toate clasele Școlii Gimnaziale „Miron Costin” Suceava, atât în calitate de voluntari, cât și de participanți la diverse etape de lucru, unde au obținut deprinderi practice, competențe, abilități, aptitudini tehnice și experiențe importante în formarea lor profesională.

Elevii au fost coordonați de profesorul Vovciuc Ionel, cel care i-a îndrumat cu atenție și răbdare, implementând la nivelul școlii acest proiect intradisciplinar.

Elevii au fost provocați  la participarea unor acțiuni de voluntariat în păstrarea tradițiilor și obiceiurilor de iarnă românești. Acestea reprezintă un adevărat tezaur, care trebuie păstrat și transmis, pentru că ar fi păcat ca, după ce a dăinuit secole și chiar milenii, să se piardă. Noi, cadrele didactice care îi însoțim pe copii pe greul, dar frumosul drum al cunoașterii, avem posibilitatea să le cultivăm dragostea pentru această neprețuită comoară, astfel încât să-și dorească să o păstreze mereu vie, pentru ca și generațiile viitoare să se poată bucura de ele.

Copiii așteaptă cu nerăbdare Sfintele Sărbători ale Nașterii Domnului, Anul Nou, Boboteaza etc. Cea mai frumoasă și mai iubită de cei mici și mari, săraci sau bogați este sărbătoarea Crăciunului.

„Veche de peste două milenii, răspândită pe tot globul, cea mai importantă sărbătoare a creștinilor este așteptată cu emoție și bucurie. Crăciunul este asociat cu feeria iernii, cu puritatea zăpezii și este o sărbătoare emoționantă mai ales pentru copiii care așteaptă sosirea Moșului.

Semnificația religioasă a Crăciunului este Nașterea Mântuitorului Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu trimis pe pământ să ajute oamenii să devină mai buni, mai credincioși, mai îngăduitori. Această sărbătoare semnifică nașterea, creația și veșnicia Universului. Sărbătorile de Crăciun sunt minunate mai ales unde se respectă tradițiile străvechi.

Peisajul de iarnă este emoționant: căsuțele sunt luminate, prin geamuri licăresc lumânări și globuri colorate; bradul împodobit și mesele încărcate cu bunătăți tradiționale; mireasma de cetină, cozonac și colindele care creează o feerie de basm cum nici în povești nu întâlnești.

Prin acest parteneriat dorim să promovăm valorile creștin ortodoxe, contribuind astfel la educarea copiilor pentru păstrarea tradițiilor și obiceiurilor strămoșești, căci… „…nu e datorie mai vrednică de a fi îndeplinită, decât să îi facem părtași pe cei mai tineri de bunurile sufletești moștenite din vechime, căci zestrea cea mai de preț, nu e alta, ca averea de cuget și de simțire închisă și păstrată cu grijă sfântă de-a lungul anilor în adâncurile sufletului creștinesc al moșilor și strămoșilor noștri” (G. Breazu)~, transmit inițiatorii și organizatorii evenimentului.

Ulterior, precizează organizatorii, s-au discutat și aspecte legate de educaţia adolescenților în sprijinirea persoanelor vârstnice, care izolate în satele românești nu au primit demult un colind la fereastră. Sunt bâtrâni care deseori, în perioada comunistă, au lucrat cu sudoarea frunții pământul pentru nepoțeii de astăzi. Acest aspect apare ca un răspuns la procesele, şansele şi riscurile marginalizării sociale a persoanelor vârstnice. Mare parte dintre colegii noștri suțin faptul că aceasta defineşte o abordare educaţională pozitivă şi integrată al cărei scop este acţionarea în vederea asigurării condiţiilor instaurării unei generații de adolescenți ce doresc să se implice în acțiuni de voluntariat durabile şi sigure pe baza analizării problemelor sociale, informaționale, educaționale, de sănătate şi economice, a diversităţii culturale şi a strategiilor de instituire a ordinii sociale şi are obiective care urmăresc aspecte ca: participarea la manifestări în format fizic și nu online; cunoașterea impactului pe care munca elevilor îl are asupra vieții cotidiene; dezvoltarea calităților umane: empatia, altruismul și solidaritatea; formarea comportamentului proactiv bazat pe respectarea tradițiilor de sărbători de iarnă pur ortodoxe; dezvoltarea abilităţilor personale şi sociale necesare convieţuirii în armonie cu ceilalţi colegi, atât în școală, cât și în afara ei; cultivarea sensibilității artistice a copiilor din învățământul gimnazial; implementarea în activitatea didactică modernă a unor elemente din educația religioasă; interpretarea de colinde, datini și obiceiuri de Crăciun; manifestarea interesului pentru obiceiurile autentice; exprimarea dorinței de a fi continuatori ai valorilor și sărbătorilor creștin ortodoxe tradiționale; promovarea imaginii școlii în comunitate.

Spre finalul activităților încheiate în satul Merești, Comuna Vulturești prof. dr. ing. Vovciuc Ionel și pr. prof. Codină Bogdan Iulian au pus accent mai mult pe promovarea şi interiorizarea valorilor, ca: respect, libertate, drept, colind, egalitate, solidaritate, persoană vârstnică, sat izolat, sprijin, voluntariat, acțiune, timp, compasiune, religie, Nașterea Domnului prin formarea şi externalizarea unor atitudini de auto-respect, respect pentru ceilalţi, interes pentru probleme sociale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, responsabilitate socială. Aceștia ne-au povestit faptul că Sărbătoarea Crăciunului este una tradițională în lumea satului românesc, dar Nașterea Domnului este o sărbătoare pur religioasă.

„Crăciunul este marea zi a nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, fiind sărbătorită de toți creștinii pe data de 25 decembrie a fiecarui an. Sărbătoarea Crăciunului este marcată de obiceiuri precum colindele, împodobitul bradului şi darurile Moşului, mult aşteptate de copiii din întreaga lume. De Moș Ajun încep colindele și țin până noaptea târziu. Colindătorii vestesc Nașterea Mântuitorului și primesc, potrivit tradiției, mere, nuci și covrigi. Pe lângă mesajul mistic, multe obiceiuri practicate în această zi sunt legate de cultul fertilităţii şi de atragerea binelui asupra gospodăriilor. Cel mai în vârstă membru al familiei trebuie să arunce în faţa colindătorilor boabe de grâu şi de porumb.

Merită atenție obiceiul gospodinelor, ce ține de pregătirea bucatelor și colacilor pentru colindători. Coacerea colacilor de ritual impune anumite canoane pentru femeia gospodină. Potrivit tradiției din primul aluat se face un colac special, numit „Crăciun” sau „Crăciunel” în formă de cifra opt neîncheiată. Crăciuneii se pun la icoană și se păstrează până primăvară, urmând să fie împărțiți la vite pentru a fi sănătoase.

Sărbătoarea Naşterii Domnului a prilejuit numeroase obiceiuri, împodobirea bradului fiind unul dintre ele. Globuri frumos colorate își găsesc locul pe crengile pomului, apoi beteala și beculețele electrice. În vârful bradului se aşază de obicei o stea, pentru a ne aminti de steaua văzută de cei trei magi.

Un alt aspect important prezentat de părintele paroh, prof. Codină Bogdan Iulian a fost cel legat de pregătirea mâncarurilor. Aspect ce capătă dimensiunile unui ritual străvechi: cârnații, toba, răciturile, sarmalele, friptura de porc, ciorba. Nelipsite sunt și dulciurile: cozonacul, plăcinta, lipiile. Toate acestea vor face parte din masa de Crăciun, fiind însoțite și de băuturi: limonade, siropuri de casă, țuică și vinuri diverse.

 

Ce-am reținut în toată activitatea deprinsă din satul românesc este faptul că: de Crăciun nimeni nu trebuie să fie suparat, ci toți să ne bucurăm de Nașterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos!

 

Credem că un astfel de proiect a fost benefic pentru fiecrae dintre noi, fie pentru a înțelege care sunt efectele nepăsării între generații, fie dobândirea de competențe practice la acțiuni de voluntariat. Importanța acestora fiind benefică fie la încetarea conflictului între generații, fie la aplecarea greutăților pe care vârstnicii noștri le trec acum în vremuri foarte grele. La acțiunile propuse au fost invitați și părinții elevilor de la clasele mai mici sau mai mari pentru a disemina activitățile noastre.

În concluzie, participarea la acest proiect educațional de parteneriat a fost de mare impact în dezvoltarea cunoașterii elevilor care au aflat cum să utilizeze cunoștințe personale în contexte noi și să identifice oportunități de petrecere a timpului în satele izolate ale județului. Implicarea în activități paractice prin socializarea cu generația trecută de vârsta a III-a în curțile lor, fapt ce implică dezvoltarea profesională și personală a elevilor. Contactul cu mediul defavorizat și social a determinat creșterea interesului elevilor pentru activități de voluntariat individuale sau de promovare în școală a unei atitudini sănătoase prin a mulțumi celor care îi formează profesional să ajungă oameni de folos comunității, dar și îmbogățirea vocabularului cu termeni tehnici de specialitate sau termeni din sfera religiei”.

Reușita evenimentului s-a datorat sprijinului conducerii școlii, director, prof. Popescu Oana Anda de la Școala Gimnazială “Acad. H. Mihăescu Udești”, preotului paroh prof. Codină Bogdan Iulian, președintelui Asociației Angel s Hope Suceava, prof. dr. ing. Vovciuc Ionel, coordonatorilor de proiect și părinților care au facilitat și încurajat deprinderile practice ale elevilor la activitățile menționate, dar și a celorlalte cadre didactice care au susținut această inițiativă.

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Centrul de preferințe pentru confidențialitate

Necessary

Advertising

Analytics

Other