Mopan Suceava
Politica

Mirela Adomnicăi, candidatul PSD pentru Consiliul Județean: ”Îmi exprim îngrijorarea dacă imaginea domnului Flutur lipită pe DN18 și ruta ocolitoare, cu greu finalizate în județul Suceava, nu va aduce ghinion și pentru autostrada A7

Candidatul PSD  la funcția de președinte al Consiliului județean Suceava, Mirela Adomnicăi a făcut o serie de precizări legate de comunicatele de campanie a contracandidatului ei, președintele în funcție al Consiliului Județean, liberalul Gheorghe Flutur, care a participat la evenimente de semnare a unor documente privind infrastructura rutieră, recepții  ale unor investiții deja făcute și de demarare a altora, principalul subiect fiind semnarea la Siret a contractelor privind efectuarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru autostrada A7 București – Siret.

Mirela Adomnicăi a explicat că, în fapt, Gheorghe Flutur nu are nici un merit în realizarea investițiilor pentru care s-a semnat recepția (DJ 18 Suceava – Maramureș ori ruta ocolitoare a Sucevei) , care sunt date în trafic de un an, iar în ceea ce privește autostrada A7, București – Siret, există pe la unități bugetare teancuri întregi de astfel de proiecte și studii de fezabilitate pe care se așterne praful și care nu s-au concretizat  pentru că a fost finanțare.

Prezentăm în cele ce urmează declarația candidatului PSD la funcția de președinte al Consiliului Județean Suceava, Mirela Elena Adomnicăi, pe această temă:

”A fost recepția unor drumuri naționale pe care circulăm încă de anul trecut. Este vorba despre DN18 care leagă Suceava de Maramureș. Aici trebuie clarificat evenimentul de presă, raportat la așteptările sucevenilor.  Demersurile pentru reabilitarea acestui drum național au început în 2011, În 2017, când am fost numită în funcția de prefect al județului Suceava, am găsit acolo un șantier abandonat. Efectiv lucrările la modul serios au început în primăvara anului 2017.  Constructorul a conlucrat foarte bine și cu Ministerul Transporturilor, ministrul Cuc, venind la fața locului a preluat problemele de pe șantier, documentații tehnice blocate la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri, astfel că, în doi ani, în luna mai 2019, am reușit să   dîm în trafic întregul drum, pe lotul 3 și 4, cu recepția făcută pe lotul 3. Recepția lotului 4 s-a făcut la mai bine de un an de zile de când circulăm pe acest drum național.

În ceea ce privește varianta ocolitoare a Sucevei, am găsit-o abandonată, doar cu 5 kilometri dați în trafic. Nimeni nu și-a mai asumat responsabilitatea în continuare să toarne asfalt peste acel pământ de flori. Împreună cu ministrul Transporturilor din acea perioadă, împreună cu parlamentarii PSD, s-au făcut toate demersurile. Nu a fost deloc simplu. Pentru a finaliza lucrările și a da în trafic această  variantă ocolitoare, a fost nevoie să actualizăm indicatorii tehnico – economici. Asta a însemnat dublarea sumei necesare pentru finalizarea acestei investiții, cu traseu total neinspirat ales. S-a plecat de la 220 de milioane de lei iar valoarea finală a investiției a fost 417 milioane. Pentru a se putea turna asfalt a fost necesar fă facem foraje la adâncime de 13 – 14 metri, nu mai puțin de 8.000 de foraje, coloane de beton turnate pe această porțiune de 7 kilometri.  Varianta ocolitoare a Sucevei, care nu are decât 12 kilometri, este strigător la cer faptul că mai vorbim de o recepție a unei asemenea investiții, total neinspirate și de manual pentru cum nu trebuie făcută o investiție rutieră. Ave, 16 poduri, 40 de podețe, 8000 de piloți de beton turnați în foraje de peste 13 metri adâncime.

Am reușit să depășim demersurile care presupuneau aprobarea unor indicatori tehnico-economici care a dublat suma necesară finalizării investiției. Am avut ordin de începere a lucrărilor pe 1 octombrie 2018 și am dat în trafic varianta ocolitoare a Sucevei în septembrie 2019. Ne-a trebuit un an ca să finalizăm o investiție și se pare că lor le-a luat un an ca să facă o recepție la o lucrare finalizată, peste care sucevenii circulă. Ce interesează pe toți în materie de investiții este să ne folosim de ele și nu să facem evenimente de presă la niște recepții întârziate.

În ceea ce privește lucrările care sunt în curs de desfășurare în județ, avem drumuri județene în plin șantier. Acestea, cu cele două surse de finanțare: europeană, pe baza unei documentații lăsate la cheie în 2016, de-abia acum se asfaltează, în 2020, și din fonduri guvernamentale care au fost alocate în anul 2017 dar abia acum se asfaltează.

Aceasta este întrebarea la care ar trebui să răspundă conducerea Consiliului Județean, înb persoana domnului președinte Flutur: Cum este posibil ca pe o finanțare asigurată încă din 2017 de guvernul PSD, în septembrie 2020, care era termenul de finalizare al acestor execuții, abia am început asfaltarea acestor drumuri.

Am văzut în spațiul public că au fost semnate contractele pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru autostrada A7, absolut necesară. Noi avem legătura rutieră între sud și nord prin DN2 care a devenit celebru și prin valorile foarte încărcate de trafic dar mai ales din cauza numărului foarte mare al accidentelor rutiere cauzate de traficul pe DN2. Această autostradă va fi coloana vertebrală din punct  de vedere rutier din sud spre nord. Dar cei care au asistat de pe margine, au avut impresia că odată cu semnarea contractelor pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, deja ni se întorc copiii acasă, s-au creat locuri de muncă, vine diaspora, înflorește turismul. Pentru corecta informare a sucevenilor, trebuie să precizăm: studiul de fezabilitate pentru care s-a semnat contractul înseamnă 14 luni de zile, încă 6 luni pentru proiectul tehnic, alte 4 luni în continuare pentru consultanță. Aceasta înseamnă documentația pentru procedura de achiziție și, atenție, pentru accesarea și obținerea finanțării europene pentru execuția lucrărilor. Am văzut studii de fezabilitate. Când am discutat cu conducerea Sistemului de Gospodărire a Apelor  referitor la lucrări de îndiguiri, de consolidare maluri, în contextul anului 2018, mi-a fost arătat un dosar cu studii de fezabilitate, cu investiții aprobate de principiu și care nu au mai fost realizate pentru că a lipsit finanțarea pentru execuție.  Un studiu de fezabilitate și o documentație tehnică, nu înseamnă că avem autostradă.

Având în vedere precedentele: DN18, investiție demarată în 2011, finalizat în 2019 în guvernare PSD; varianta ocolitoare finalizată după 12 ani și dată în trafic în guvernare PSD, îmi exprim îngrijorarea dacă imaginea aceasta  a domnului Flutur lipită pe aceste două investiții istorice, cu greu finalizate în județul Suceava, nu va aduce ghinion și pentru această autostradă pe care a girat-o printr-o participare unde nu avea nici o calitate. M-a impresionat și măscuța aceea inscripționată cu A7 și m-am întrebat văzând-o pe doamna director general al CNAIR care mulțumea domnului președinte Flutur pentru ocazia de a semna   aceste contracte pentru studii de fezabilitate și proiecte tehnice la Siret, care este semnificația acestei locații. Pe noi ne interesează să fie semnate aceste contracte, să fie respectate, se puteau foarte bine semna în birou la CNAIR, important este să monitorizeze punerea în practică a acestor contracte.”

 

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *