Presa deprofesionalizată și taraba cu ziare

 

Un domn activ pe facebook, comentator al fenomenelor politice locale,  naționale și chiar internaționale, critic înverșunat al presei din ziua de azi, spune în cea mai recentă postare:

”Cazul Elon Musk/castelul Bran e un exemplu relevant al faptului că media/presa trăiește din frânturi de adevăr și din manipulare; din dezinformare”.

El construiește astfel un nou element pentru rechizitoriul inchizitorial, prin care se cere condamnarea la pedepse nemiloase a presei din România, precum și a tuturor celor care fac parte dintr-însa.

O astfel de atitudine nu putea să producă, cum veți vedea la urmă, decât o nouă revoltă, o nouă direcționare a oprobiului public către jurnaliștii ”vânduți”.

Subiectul halloween-ului de la Bran cu Elon și Angelina, frământat de cea mai vizibilă parte a presei naționale, a picat mănușă pe prejudecata deja existentă în mintea autorului.

Presei continuă să i se ceară să existe,  dar să nu ia bani de la politicieni, de la afaceriști dubioși, de la primării, în general, de la nimeni. I se cere să facă investigații obiective, complete, să scoată adevărul la iveală cu orice preț. Să fie acidă, bazică, ne-empatică, corectă și intransigentă! Pereat mundus fiat Justitia!

O anchetă jurnalistică așa cum scrie la carte, este costisitoare. Vorbesc din propria experiență, de peste un sfert de veac în breaslă.

Acum 15 – 20 – 25 de ani de ani, chiar și cotidianele locale aveau în redacții meseriași în anchete care, nu de puține ori, prin investigațiile lor, produceau rezultate concrete.

Dar atunci, un ziar local tipărea zilnic 10 – 15.000 de exemplare, care erau cumpărate de cei doritori să fie puși la curent cu ceea ce se întâmplă în societate.

Oamenii plăteau, citeau, ziarul funcționa, se făceau anchete, se scriau reportaje de către jurnaliștii cu talent, plus știrile de zi cu zi.

Acum informațiile vin gratuit pe internet, tarabele cu ziare au dispărut rând pe rând. Cele rămase mai supraviețuiesc cu revistele de integrame. Presa scrisă non – tabloidă, presa ”de calitate”, cum i se spunea în acele vremuri, aproape că nu mai există. Pentru că nimeni nu o cumpără. De aceea, cele mai multe publicații s-au mutat în online, redacțiile s-au redus la minimul necesar, în majoritate tineri, ”în căutarea unui loc de muncă”, și ici colo, câțiva veterani de-acum obosiți, resemnați să lucreze pentru niște salarii mai mult decât modeste, care își fac zilnic AMR-ul până la pensionare.

”Referirea era la vremea în care consiliul de breaslă asuma deontologia profesională ca grijă față de cetățeni. Era condus de CTP la vremea respectivă.” Răspunde autorul textului invocat.

Da, ziarul Adevărul, pe care îl conducea, era denumit de ”CTP” crucișătorul presei românești. Ce s-a ales din acest crucișător acum? Ce s-a ales din prestigioasa revistă Capital? Au ajuns precum celelalte tabloide, mereu la vânătoare  de știri mondene. Pentru că, ne place sau nu, astfel de știri preferă românul. Și nu numai românul.

Că dacă românul ar fi așa mare iubitor și doritor de cultură cum se dă, s-ar strecura măcar o dată pe săptămână până la una dintre ultimele tarabe cu ziare din oraș și ar cumpăra  o Dilema Veche ori chiar o România Literară.

Dar nu credeți că un astfel de personaj, care ar arunca banii pe reviste culturale,  ar fi privit de către cei din jur cu îngrijorare, recomandându-i-se să se caute la cap?

Citate (selecție):

”Pentru audienta sunt in stare de orice…..mizerabili…”(Domn inginer care a lucrat la CET și mai apoi la Termoficare).

”N-avem presă, doar cancan!” (Domn care se prezintă: ”COMUNIC, DECI, EXIST ! (DUBITO ERGO COGITO!), asta nu-i traducere ci … simbioza!”)

”Presa profită de pe urma știrilor false, atât politic, cât și financiar. Este o mare putere în stat și din păcate manipularea presei duce în mod direct și la manipula maselor”( Doamnă, simpatizantă AUR).

”Suntem atât de jos iar presa nu face excepție”. (Domn, simpatizant AUR)

”Nu cred într-o suprageneralizare de tipul „presa este partidul”, în schimb observ o masivă deprofesionalizare”. (Domn cu poză, fără prezentare)

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *