”Secretele plantelor care ne vindecă. Poveștile plantelor medicinale”, dezvăluite de specialiștii Muzeului de Științele Naturii din Suceava

Muzeul Național al Bucovinei continuă să își surprindă publicul, de toate vârstele, cu proiecte de educație muzeală care abordează teme fascinante.

Începând cu data de 17 mai, specialiștii Muzeului de Științele Naturii invită elevii în lumea magică a platelor vraci, în cadrul proiectului educational SECRETELE PLANTELOR CARE NE VINDECĂ. POVEȘTILE PLANTELOR MEDICINALE .

Așadar, Muzeul de Științele Naturii din Suceava vă invită să participați la o lecție de muzeu cu activități interactive, care se va desfășura doar on-line, până la sfârșitul anului școlar.

Lecția de muzeu se adresează tuturor celor interesați de plantele medicinale, elevi din școlile primare, gimnaziale și liceale, atât din Suceava, cât și celor de pretutindeni, interesați de fabuloasa temă abordată.

Pe parcursul acestei lecții de muzeu vor fi prezentate informații despre:

  • răspândirea geografică și habitatul plantelor medicinale;
  • etimologia denumirii științifice și populare a plantelor medicinale;
  • legende, povești și miturile legate de plantele medicinale;
  • localizarea secretelor vindecătoare în corpul plantelor medicinale;
  • acțiunile terapeutice pe care le are planta medicinală;
  • modalitățile de întrebuințare ale plantelor medicinale în tratamentele naturiste și în alte activități cotidiene umane.

Cei interesați, pot accesa pagina de facebook a muzeului – https://www.facebook.com/Muzeul-de-%C8%98tiin%C8%9Bele-Naturii-Suceava-114551083594483 unde  vor avea posibilitatea să cunoască:

  • Ce unelte ne-ar trebui pentru a culege/colecta corect plantele medicinale?
  • Care este perioada favorabilă/optimă pentru recoltarea plantelor?
  • Care sunt etapele ce se parcurg în realizarea unui ierbar, cu migală și răbdare?
  • Cum și unde se păstrează timp îndelungat un ierbar?
  • Care sunt elementele componente ale unei plante medicinale?
  • Care este povestea plantei medicinale?
  • Ce obiceiuri și tradiții, legende și mituri se cunosc despre plantele medicinale?
  • Unde sunt localizate substanțele active în corpul plantelor medicinale?
  • Sub ce formă pot fi utilizate plantele medicinale?
  • În ce fel de afecțiuni pot fi utilizate plantele medicinale?
  • Prin ce metode poate fi modificată influența negativă pe care o au schimbările climatice și factorul antropic asupra habitatului și variabilității plantelor medicinale;
  • Pot fi oare întrebuințate plantele medicinale și la activități recreative și/sau meditative?

Cu această ocazie se vor prezenta (posta) imagini ale foilor de ierbar cu specii de plante medicinale presate, specii care habitează în regiunea de nord a Bucovinei și care sunt adăpostite în depozitul de Botanică al Muzeului de Științele Naturii.

În plus, cu acest prilej vor fi colectate și erborizate și alte specii de plante medicinale efemere (vernale si estivale timpurii) din zona împădurită și deluroasă a nordului Moldovei.

SCOPUL acestei lecții de muzeu constă în: valorificarea plantelor medicinale și toxice erborizate, aflate deja în Depozitul de Botanică al Muzeului de Științele Naturii din Suceava; îmbogățirea patrimoniului muzeal mobil cu specii noi de plante medicinale și toxice, care trăiesc în regiunea de nord a Bucovinei; cunoașterea florei spontane cu proprietăți terapeutice și a importanței lor în homeoterapia și alimentația umană.

În fiecare săptămână, în cadrul acestei lecții de muzeu vor fi postate pe pagina de Facebook a Muzeului de Științele Naturii informații teoretice și practice despre câte o plantă medicinală. Aceste detalii vor fi întrebuințate la completarea și decorarea unui caiet cu activități interactive (conceput în funcție de vârsta și de etapa școlarizării dumneavoastră).

De asemenea, muzeul provocă publicul să participe la sărbătorirea zilei plantelor medicinale, care va avea loc în data de 24 iunie, cu desene și povești scrise de voi despre plantele medicinale; să ne ajutați la realizarea unui panou expozițional temporar cu și despre plantele medicinale, în cadrul Muzeului de Științele Naturii, precum și la constituirea unui ierbar cu plante medicinale, care habitează în regiunea de nord a Bucovinei.

ACTIVITĂȚILE INTERACTIVE VOR FI INIȚIATE ȘI SE VOR FINALIZA DOAR ÎN SISTEM ON-LINE!

Ce propune muzeul, pe categorii de vârstă:

”Categoria de vârstă: 7-10 ani

– să găsiți și să postați o poezie, scrisă de autori români, unde se regăsesc numele unor plante medicinale;

– să descifrați și să postați soluția unor ghicitori cu plante medicinale;

– să ne trimiteți pe adresa muzeului câte o poveste despre o plantă medicinală, realizând și desenele corespunzătoare din cuprinsul acesteia (pe carton A4, utilizând tehnica colajului);

– să găsiți deosebirile dintre două imagini cu aceeași plantă medicinală și să postați numărul găsit.

Vă rugăm să precizați pe o etichetă: numele și prenumele, clasa, școala, profesorul coordonator și orașul/municipiul. Cele mai frumoase desene și povești, scrise de voi, despre speciile de plante medicinale vor fi postate pe pagina noastră de Facebook.

Categoria de vârstă: 11-14 ani

– să completați și să ne trimiteți, pe adresa muzeului, câte o poză din natură, cu o specie de plantă medicinală, găsită în timpul vacanței (precizând locația și data) și să întocmiți câte un lanț trofic, având ca și producător o specie de plantă medicinală;

– să trasați săgeți între coloana A și coloana B, stabilind relația cauză-efect, pentru diferite specii de plante medicinale;

– să completați un rebus, utilizând cuvintele cheie din descrierea plantelor medicinale;

– să completați spațiile libere dintr-un text și să postați cuvintele cheie.

Categoria de vârstă: 15-18 ani

– să alcătuiți un plan teoretic (cu posibilitatea implementării lui sustenabile) pentru reducerea efectelor negative provocate de schimbările climatice și pășunatul excesiv, asupra numărului de specii de plante medicinale și răspândirii lor geografice. Participanții vor avea posibilitatea de a participa cu lucrarea la o sesiune de comunicări organizată de Muzeul de Științele Naturii;

– să adnotați corect următoarea schemă, pentru a găsi relația cauză-efect între planta medicinală, agenții patogeni biotici și abiotici”.

 

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *