Senatorul PNL Daniel Cadariu prezintă realizările Guvernului Orban, în prima lună de la investire

 

De partea cealaltă, ca o completare a paralelei sugerate în articolul anterior, senatorul PNL de Suceava Constantin Daniel Cadariu, a prezentat o sinteză a măsurilor  luate în prima lună de la învestirea Guvernului Orban pe care o redăm ca atare:

”În prima lună de guvernare am acționat  eficient pentru a remedia cât mai multe dintre problemele economice, sociale, din domeniile justiție și politică externă, lăsate moștenire de fosta guvernare PSD.

Am lucrat pe mai multe planuri și am reușit să luăm măsuri în toate domeniile de activitate. În primul rând, pentru corectarea unor probleme presante, care nu suportau amânare – cum ar fi plata pensiilor, asigurarea fondurilor necesare pentru plata lucrărilor realizate prin PNDL, stabilirea salariului minim pe criterii obiective și în urma consultărilor -, dar am pus și bazele unor procese complexe de eficientizare a activității guvernamentale. 

În plan economic, consecințele guvernării dezastruoase a PSD din ultimii 3 ani se văd în cele mai recente date economice:

-rata anuală a inflației a urcat la 3,8% în luna noiembrie,

-deficit de peste 4% pentru anul 2019, iar pentru 2020 va ajunge la 3,6%.

 

Inclusiv Agenția Standard & Poor’s susține, într-un comunicat de presă: „Cheltuielile publice deviaționiste făcute de fostul Guvern l-a forțat pe cel actual să-și revizuiască ținta de deficit bugetar pentru 2019 și 2020”.

PNL a asumat guvernarea ca să oprească dezastrele PSD și să repare cât mai multe situațiile generate iresponsabil de fosta guvernare. PSD nu are căderea să conteste vreo decizie/măsură a guvernului Orban, în condițiile în care și-a bătut joc de șansa de dezvoltare a României. Guvernul Orban respectă drepturile și libertățile cetățenilor, consolidează statul de drept și readuce credibilitate României în plan extern

-Am organizat cele două tururi ale alegerilor prezidențiale, asigurând românilor din țară și din străinătate dreptul de a-și exercita votul  ȋn condiții civilizate 

Împreună cu Parlamentul, guvernarea PNL a obținut abrogarea Recursului Compensatoriu.

Guvernul Orban susține mediul de afaceri competitiv prin măsuri sustenabile:

-Am instituit decontarea la timp a sumelor reprezentând TVA, amânate la plată de fostul guvern pentru a induce în eroare opinia publică în legătură cu deficitul bugetar. Banii companiilor private au fost sechestrați de guvernarea PSD, fiind vorba de sume care nu li se cuveneau.

– Prin rectificarea bugetară, am asigurat resurse pentru plata lucrărilor efectuate prin PNDL, dar neplătite la timp, ceea ce perturba activitatea economică a firmelor, precum și pentru decontarea sumelor necesare plății concediilor medicale

Promovăm majorarea salariului minim cu 7,2%, de la 1 ianuarie 2020, pe baza unei formule de calcul obiective (indicatori economici), care să mențină puterea de cumpărare și să nu accentueze inflația și asupra căreia am avut ample consultări cu partenerii sociali. Acest mecanism este o premieră!

Guvernarea liberală a reușit să elimine în Parlament supra acciza la carburanți și  supraimpozitarea contractelor part-time.

În agricultură, sector cu o importantă contribuție în PIB, am finalizat plata avansului către fermieri pentru 2019, în sumă de 1,319 miliarde Euro și am demarat plățile finale. În curând va fi gata și actul normativ privind sprijinul cuplat zootehnic și vegetal pentru 2019, ce va fi plătit din bani europeni.

În domeniul politicilor pentru mediu, am pornit operaționalizarea și dezvoltarea aplicațiilor informatice de urmărire a trasabilității lemnului – SUMAL și Inspectorul Pădurii, blocate intenționat de fosta guvernare PSD.

Deblocăm proiecte finanțate din fondurile europene, care redevin o sursă importantă a finanțare pentru România.

Am lansat apeluri de proiecte în domeniul screeningului medical (prevenție pentru cancer de colon, cancer mamar, cancer uro-genital, hepatită) cu o valoare de 100 mil euro, beneficiari estimați 1.000.000.

 

Am deblocat contracte de finanțare pentru operatorii de apă- canalizare și am transmis către Comisia Europeană contracte de finanțare în valoare de 160 milioane de euro pentru proiecte din domeniul Transporturilor. 

Am început elaborarea proiectului de modificare a Ordonanței 114/2018, care a produs efecte nocive, pe mai multe paliere, dezastruoase în domeniul economic. .

Guvernul Orban asigură drepturile sociale ale românilor, dar și respectarea banilor publici

Am asigurat fondurile necesare în buget pentru plata integrală, până la sfârșitul anului, a pensiilor, drepturilor de care beneficiază persoanele cu dizabilități și asistenții acestora, alocațiilor de stat pentru copii, indemnizațiilor pentru persoanele aflate în concediu maternal sau în concediu medical

Am deblocat situația examenului de rezidențiat, care a avut loc pe 8 decembrie, și pentru care s-au înscris 8.876 tineri absolvenți ai universităților de medicină şi farmacie. A fost liberalizat regimul rezidențiatului, în sensul permiterii tuturor unităților medicale care pot susține acest proces, atât publice cât private, să pregătească cadre medicale.

Am restructurat Guvernul, reducând de la 26 la 16 numărul ministerelor. Vom continua acest proces la nivelul agențiilor și celorlalte instituții.

Am demarat cel mai amplu proces de depesedizare și de readucere a funcției publice în parametri corecți, bazată pe profesionalism, eficiență și implicare.

 

Măsuri cuprinse în programul de guvernare:

Am început să lucrăm, la nivelul mai multor ministere, pentru debirocratizarea activității și simplificare administrativă.

Primele rezultate se văd deja: La Ministerul Lucrărilor, Dezvoltării și Administrației a fost implementat Registrul electronic prin care traseul documentelor depuse la minister să poată fi urmărit online.

De asemenea, la Ministerul Educației se lucrează susținut la debirocratizarea muncii cadrelor didactice, iar la Dezvoltare la simplificarea procedurilor pentru obținerea unor avize.

Creșterea absorbției fondurilor europene:

Am reluat procesul de negociere cu Comisia Europeană pentru documentele programatice aferente perioadei de programare 2021-2027 unde România are alocate 30,566 miliarde euro. 

Elaborăm un prim pachet de măsuri pentru deblocarea proiectelor de infrastructura de transport și apa canalizare (sub forma unui OUG) pentru asigurarea cadrului metodologic necesar implementării acestora. OUG cuprinde măsuri referitoare la proiectele de infrastructură de transport, apă-canalizare, proiectele de resurse umane;

Am deblocat contractele de finanțare pentru operatorii de apă-canalizare.

Pe data de 16 decembrie 2019 este planificată semnarea contractului pentru Suceava în valoare de  1,318,330,150.35 lei cu TVA.

Eliminarea efectelor nocive din justiție

Am făcut pași importanți pentru revizuirea legislației din domeniul justiției pentru a elimina intervențiile nocive din ultimii trei ani și pentru ca aceste acte normative să fie puse în acord cu avizele Comisiei de la Veneția și cu rapoartele Comisiei Europene și GRECO, printr-o consultare publică a instituțiilor din domeniu, a asociațiilor de profil și a societății civile.

 

Lansarea dezbaterilor în sistemul judiciar privind modificarea legilor justiției. Consultarea s-a făcut pe următoarele teme:

  1. Schema de pensionare anticipată a magistraților.
  2. Trecerea la complete de 3 judecători în apel.
  3. Noul ciclu temporal de școlarizare la INM.
  4. Secția pentru Investigarea Infracțiunilor Speciale din Justiție

 

Revizuirea legislației privind regimul eliberărilor condiționate (recursul compensatoriu) și întărirea capacității instituțiilor de ordine și siguranță publică pentru prevenirea și combaterea infracționalității

Susținerea în Comisia Juridică și în Plenul Parlamentului a propunerii legislative de abrogare a Legii nr.169/2017 (Legea recursului compensatoriu) pentru modificarea şi completarea Legii nr.254/2013, privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

   

Angajarea răspunderii Guvernului:

  •   Angajarea răspunderii Guvernului este un instrument prevăzut de Constituție a cărui utilizare nu poate fi contestată în mod credibil. Este un instrument mai transparent și mai corect decât OUG, de exemplu. 
  •   Mecanismul presupune că Parlamentul acceptă, în mod implicit, o reglementare propusă de Guvern. În caz contrar, Guvernul este demis, dacă este depusă și adoptată o moțiune de cenzură.
  •   Este un instrument rar folosit de guvernele precedente, pentru că este mai riscant politic.
  •   PNL nu este un partid care să se ascundă, precum PSD, în spatele Ordonanțelor de Urgență atunci când propune modificări importante ale legislației.
  •   Angajarea răspunderii presupune mai multă transparență în actul legiferare decât în cazul unei

 

 

Ordonanțe de Urgență a Guvernului:

  1.   Angajarea răspunderii presupune că legea în cauză intră în vigoare după prezentarea sa în Parlament / OUG intră in vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial și produce efecte imediat, intempestiv, fără ca Parlamentul să aibă vreun cuvânt de spus. Parlamentul poate interveni asupra OUG abia atunci când efecte sunt deja produse.
  2.   Angajarea răspunderii presupune posibilitatea amendării proiectelor de lege, prin amendamente propuse în Parlament și acceptate sau respinse de Guvern / OUG nu poate fi amendată decât după ce a produs deja efecte juridice, uneori în mod tardiv, prin adoptarea sau respingerea sa în Parlament. Precedentele ne arată faptul că o mulțime de Ordonanțe zac în sertarele Parlamentului.
  3.   Angajarea răspunderii permite verificarea constituționalității proiectelor de lege, în cazul în care se consideră necesar, înainte de a produce efecte juridice/ OUG ocolește posibilitatea sesizării CCR înainte de a intra în vigoare.
  4.   Angajarea răspunderii presupune promulgarea legii în cauză sau reexaminarea ei, la solicitarea Președintelui României, înainte de a intra în vigoare / OUG produce efecte juridice înainte de a ajunge la promulgare, iar eventuala evaluare a Președintelui României vine abia după ce Parlamentul a adoptat sau respins OUG.

 

Guvernul condus de Ludovic Orban și-a angajat răspunderea pe trei proiecte de lege:

  1. Proiectul de modificare a legilor justiției în sensul: prorogării pensionării anticipate a magistraților, care ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2020; prorogării prevederilor privind creșterea vechimii pentru accederea la Institutul Național de Magistratură a magistraților, de la doi la patru ani; prorogării prevederii privind trecerea de la completele de 2 judecători la completele de 3 judecători în instanțele inferioare.

În caz contrar, am fi asistat la disfuncționalități grave în actul de justiție

Întreg sistemul judiciar ar fi dat peste cap, pentru că pensionările s-ar face într- un context în care volumul de dosare este deja foarte mare, iar numărul magistraților este insuficient.

Urmare a deciziei ferme a Guvernului Orban de a-și angaja răspunderea pe modificările de mai sus pe Legile Justiției, PNL a reușit, deja, în Senat, să determine adoptarea modificărilor privind pensionarea anticipată a magistraților, respectiv trecerea de la completele de 2 judecători la completele de 3 judecători. În mod similar cu situația Recursului Compensatoriu, celelalte partide parlamentare au accelerat procesul legislativ pe care îl țineau blocat, în mod deliberat, de foarte multă vreme. 

  1. Proiectul de lege privind plafoanele bugetare pentru anul 2020:

Adoptarea acestui proiect de lege prin angajarea răspunderii este absolut necesară pentru ca până la finalul anului să avem proiectul de buget pentru 2020.

  1. Proiect de lege pentru modificarea OUG 51/20199. Ordonanța de Urgență a scos transportul intra-județean din sfera serviciilor publice, ceea ce a blocat posibilitatea și dreptul elevilor de a folosi, conform facilităților la care au dreptul prin lege, serviciile acestor operatori, pentru a merge la școală.

Soluția adoptată de Guvernul Orban este aceea de a obliga actualii operatori de transport care dețin licențe de transport în vigoare să preia copiii școlari, persoanele cu dizabilități și persoanele vârstnice, conform unui ordin comun al Ministerului administrației și dezvoltării și Ministerul Educației.

Până la finalul lui 2020, autoritățile locale au obligația de a organiza licitațiile pentru licențierea transportatorilor ca operatori de servicii publice pe acest domeniu.

În forma în care a fost adoptată, OUG 51 restrângea accesul la educație al elevilor prin faptul că nu garanta faptul că aceștia beneficiază de transportul prevăzut de lege.

 

 

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *