Taxiul S22, șoferul stăpân pe sine și pasagerul timorat, probă de rele practici în serviciul de Taxi din municipiul Suceava

Rareori ne permitem să ne enervăm pe o persoană, punctual. De cele mai multe ori ne enervăm pe președinte, parlamentari, guvernanți, președinți de consilii județene, primari, viceprimari, funcționari sau angajați contractuali din spații unde finanțarea vine din banul public.
Propun să ne enervăm uneori și pe unii care lucrează ”la privat”, mai ales că serviciile pe care le prestează au componentă de interes public. Aducem în discuție, în cazul municipiului Suceava, serviciul de taximetrie. Sute de mașini sunt omologate pentru a presta acest serviciu de ”dezvoltatori” în branșă, precum Cristaxi, Tintaxi, Eurotaxi, Blablataxi etc., iar aceștia au determinat acum ceva timp votarea unei hotărâri de consiliu local pentru majorarea tarifelor pe kilometru, justificat fiind demersul lor prin creșterea prețului la combustibil, la activități de service, la cauciucuri de iarnă etc.

Consiliul local municipal a fost de acord, s-au stabilit noi prețuri maxime iar firmele de taximetrie s-au aliniat imediat către zona de maxim acceptată, prin noile tarife. Foarte corectă fiind decizia luată în deliberativul municipal, au urmat discuții nu tocmai amiabile pe această temă între promotorii acestui gen de afacere dar până la urmă lucrurile s-au liniștit între patroni. Au rămas să se clarifice divergențele și între șoferii de taxi, mereu nemulțumiți că trebuie să plătească ceva – taxa de dispecerat, taxa la primărie, impozitul pe salariu, mersul în service, combustibilul etc.

Viceprimarul municipiului Suceava, Lucian Harșovschi a convins în precedentul său mandat consilierii locali să voteze un proiect de hotărâre inițiat de el, care stabilea, în condițiile în care s-a aprobat și atunci o majorare a tarifelor pe kilometru la taxiuri, ca șoferii de pe aceste mijloace de transport să fie obligați să pună de fiecare dată în funcțiune aparatul de taxat, pentru ca fiecare călătorie să fie fiscalizată, spre bunul interes comun. Hotărârea a dobândit caracter de lege locală, pe parbrizul fiecărei mașini care operează transport în regim de taxi din municipiul Suceava trebuind să fie afișat, la loc vizibil, un carton pe care să fie scrisă fraza mult hulită de taximetriști: călătoria neînregistrată în aparatele de taxare este gratuită.

Ieri dimineață, un sucevean a avut surpriza să constate, odată în plus, că vechea normă obligatorie inițiată de viceprimarul Lucian Harșovschi este demult trimisă spre ridicol de către unii șoferi de taxi. Unul dintre aceștia, care conduce o mașină înmatriculată la Cris Taxi, cu indicativ S22, rubicond și plin de importanța muncii sale, a avut nenorocul să accepte client o persoană relativ grăbită către o destinație aflată nu mai departe de un kilometru distanță, din stația de taxi ”Curcubeul”. Fiind un client obișnuit cu acest traseu matinal, a înmânat șoferului, care nu pusese în funcțiune aparatul de taxat, cei 5 lei ce i se cuveneau. A primit în schimb o replică disprețuitoare, însoțită de o privire urâcioasă: călătoria face 6 lei, să știe pasagerul data viitoare. A scos omul încă un leu din portofel, atrăgând atenția șoferului pus pe câștig la primele ceasuri ale dimineții că nici nu a catadicsit să pună în funcțiune aparatul de taxat iar cartonul cu recomandarea viceprimarului Harșovschi de a nu se plăti cursele netaxate este atât de bine ascunsă sub parbriz, de nici șoferul însuși nu o mai poate găsi. Răspunsul taximetristului a fost că, dacă nu convin pasagerului condițiile impuse, să memoreze indicativul mașinii și să nu se mai urce în viitor, în mașina lui.

Ca atare pasagerul, după ce a plătit cei 6 lei ceruți, a memorat indicativul S22, l-a făcut public, ulterior s-a deplasat în stația de taxi de la Curcubeul, a angajat o altă mașină, a cerut să se înregistreze pe aparatul de taxat prețul călătoriei până în fața Catedralei de pe Mărășești iar aparatul a marcat sec – 4,09 lei.
Nu este vorba aici despre zgârcenia pasagerului, nici despre dorința taximetristului de a încasa un leu în plus, care oricum îi revenea, în contul ”banilor de cafea”. Este vorba despre atitudinea unor indivizi care au devenit taximetriști, oferind fără nici un fel de vocație și cu mare scârbă servicii de interes public. Că sunt tineri, că așteaptă să plece la lucru în străinătate foarte repede și împuie capul pasagerilor cu visurile lor de îmbogățire, că îi cheamă de acasă Robert, Veniamin, Basil sau Elvis, este nerelevant.
Când acești șoferi cu vise neîmplinite au acceptat statutul de șoferi de taxi, trebuiau să conștientizeze totuși că nu s-a născut nimeni pentru a-i sluji și a le îndeplini mofturile. Desigur, nici viceversa. Fiecare dintre noi, șoferi sau pasageri, au loc sub soare, cu condiția să nu se încurce des unii pe alții. Scrisoare cu destinație către toți șoferii de profesie de tip S22 din municipiul Suceava și din toată lumea, oriunde ar fi ei.

Please follow and like us:

9 comentarii la „Taxiul S22, șoferul stăpân pe sine și pasagerul timorat, probă de rele practici în serviciul de Taxi din municipiul Suceava

  • 14 noiembrie 2018 la 10:37
    Permalink

    Sunt taximetrist de 2 ani. Intr-adevar sunt colegi care nu ne fac cinste dar nu trebuie sa generalizam. Eu nu am refuzat niciodata un client si in 90% din timp merg cu aparatul in functiune (restul de 10% este in interes personal sau in avantajul clientului). Ca si taximetristi nesimtiti sunt si clienti nesimtiti… exemplu de mers fara aparat efectuat de mine… in luna august am luat un client de la vama veche care a dorit sa ajunga pana la mall… fiind foarte aglomerat, nu am pus aparatul in functiune (greseala mea) si la destinatie i-am spus ca valoarea cursei este de 20ron (daca as fi pus aparatul in functiune ar fi costat peste 25ron datorita aglomeratiei)… clientul mi-a cerut bonul si i-am spus ca nu am pus aparatul in functiune asa ca NU MI-A PLATIT CURSA… de la mall pana la catedrala se cere 15ron cand este aglomerat… acum eu stiind ce am patit si fiind foarte nervos (pe prostia mea) cand a venit client (o pensionara de cca 70 de ani) am pus aparatul in functiune… sa faca femeia infarct cand am ajuns la catedrala si i-am cerut (conform bonului) 29.78ron… s-a plans ca niciodata nu i-a cerut nimeni mai mult de 15ron… i-am raspuns ca stiu, i-am dat bonul si am invitat-o sa mearga la primarie ca sa faca o plangere conform bonului… repet… niciodata nu am impus o cursa minima si nici nu am refuzat pe cineva… dar sunt clienti care au impresia ca au castigat un taximetrist la loz in plic si e sclavul lor… nu toti sunt la fel… eu personal peste 90% din clientii pe care i-am avut au fost super ok si chiar generosi unii dintre ei… dar uscaturi exista de ambele tabere… o zi minunata tuturor!!!

    Răspunde
    • 14 noiembrie 2018 la 19:41
      Permalink

      Nu generalizam dar taximetristii corecti au inceput sa devina din ce in ce mai putini. In rest in mai bine de 50% din cazuri nu te iau pe motive stiute doar de ei. Adica te intreaba unde mergi si daca e prea scurta comanda iti spune sec ca el a iesit din tura!

      Răspunde
  • 14 noiembrie 2018 la 11:32
    Permalink

    Pai, domnu taximetristu, clientii sunt toti ca cei pe care iu-ai avut matale, adica super ok si generosi. Ce inseamna un client super ok, ca asa nu stiu. Cei generosi probabil ca nu se uita la aparatul de taxare, la chitanta, la bani, nu? Dar sa stii matali ca uscaturile printre clienti sunt tocmai taximetristii care devin clienti! Sau stiai asta? Apropos, stii matali care sunt cei mai obraznici soferi din trafic? Aceleasi uscaturi!

    Răspunde
    • 14 noiembrie 2018 la 13:19
      Permalink

      Client super ok inseamna un client care te saluta cand intra in masina, ti se adreseaza cu un va rog frumos, cand se termina cursa cu un multumesc, nu mananca in masina, isi atentioneaza copiii sa stea cu picioarele jos, sa nu puna mana pe geamuri si sa nu apese pe butoane, etc… 70% din clienti sunt generosi si iti lasa bacsis 1-2ron… despre ceilalti care nu se uita la bani nu discutam pentru ca eu nu i-am intalnit… uscaturi in trafic sunt multe si din acestia doar 2% sunt taximetristi (dar asta este deja o alta speta)

      Răspunde
  • 14 noiembrie 2018 la 13:38
    Permalink

    Taximetrist, este un cadru legal să aplici alt tarif dacă e aglomerat?
    Credeam că aveți doar tarif de zi și tarif de noapte.

    Răspunde
    • 14 noiembrie 2018 la 14:27
      Permalink

      Atata timp cat se sta in aglomeratie aparatul de taxat se comuta de pe tarif/km la tarif/h… daca de la curcubeul pana la catedrala faci 32min (din cauza aglomeratiei) atumci vei avea de achitat aproximativ 15-16ron in loc de 5ron… asa e facut sistemul… multi clienti m-au intrebat: -dar eu trebuie sa achit si stationarea in trafic din cauza aglomeratiei?… normal ca trebuie sa achitati si stationarea… doar nu am sa o scad din pret la finalul cursei :)))))

      Răspunde
      • 14 noiembrie 2018 la 20:39
        Permalink

        Nu cred că ai înțeles ce întrebam. Există un cadru legal? Aparatul comută automat? Aveți afișat undeva acest lucru?
        Nu mi se pare corect să plătesc ,,aglomerația”. Eu îți cer să mă duci de la Curcubeu la Catedrală. Ai afișat un tarif de pornire și un tarif pe km.
        Nu văd pe mașină ,,tarif de aglomerație”.

        Răspunde
        • 15 noiembrie 2018 la 8:32
          Permalink

          Da… este cadru perfect legal… comutarea intre tarif/km la tarif/h se face automat la viteza de 10km/h… si pe portiera este afisat si tariful de stationare… este PERFECT LEGAL… ca si fapt divers, dimineata la 7.45 o cursa efectuata de la mobila la catedrala costa 8ron in conditiile in care la 8.30 costa 5ron aceeasi cursa pe acelasi traseu…

          Răspunde
  • 16 noiembrie 2018 la 10:41
    Permalink

    Sincer să fiu, credeam că tariful de staționare se referă la altceva (adică să spună clientul să-l aștepți până rezolvă ceva).
    Așa…e ca și cum CFR mi-ar spune după ce urc în tren că trebuie să mai pun ceva, că are niște restricții de viteză.
    Sau să fiu într-o croazieră și să ne spună căpitanul ,,toată lumea să mai scoată 1000$ că azi sunt valuri mari”.
    Sau, mai bine, urc în autobuzul TPL, plătesc bilet, apoi vine taxatoarea și ne mai ia niște bani, că e aglomerat traficul…

    Deci o fi legal, dar nu mi se pare corect.

    Răspunde

Lasă un răspuns la Taximetrist Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *