TRANSPORTUL PUBLIC DE CĂLĂTORI ÎN MUNICIPIUL SUCEAVA, PERSPECTIVE ȘI SOLUȚII. SITUAȚIA DEPLORABILĂ A ACESTUI SERVICIU. CUM S-A AJUNS AICI

Începerea noului an școlar oferă prilej sucevenilor să constate pe viu situația deplorabilă a sistemului de transport public de călători în municipiul reședință de județ. Parcă niciodată în ultimii ani n-au fost mai mulți călători așteptând cu zecile de minute autobuzul în stații în care și atunci când acesta sosește este pentru mulți imposibil să urce, fiindcă vine din amonte deja supraaglomerat, și trebuie să se resemneze așteptând altul, la fel de bucșit, ori să o ia resemnați la pas spre destinație, fie aceasta școala ori locul de muncă. Niciodată în ultimii ani parcă n-au pornit mijloace de transport în comun mai puține pe traseele orașului din garajul TPL.

Despre cauzele acestei grozave disfuncții în administrarea transportului public local de călători, au știință mai toți sucevenii. De acum mai bine de un an a fost interzis oferirea acestui fel de serviciu de către operatorii privați din branșă. Logic, oferta pentru public s-a diminuat dramatic, rezumându-se la mijloacele de transport ale firmei ce aparține Consiliului local municipal – SC TPL SA. Și această cauză, cunoaștem cu toții că are la rândul ei, o altă cauză: de câțiva ani buni, Primăria și Consiliul local promit că vor introduce în patrimoniul TPL cel puțin 40 de autobuze electrice noi, mai nou chiar 55 asemenea moderne mijloace de transport a pasagerilor prin orașul Suceava. N-a ajuns niciunul până acum și nici nu se întrevede o dată certă când TPL se va dota cu astfel de minunății tehnice. Dar pentru a se primi finanțare europeană la acest proiect, șchiopătânda firmă municipală de transport trebuie să fie unic operator în domeniu. Așadar s-a decis: Afară cu operatorii privați!

Până vara aceasta, firmele de maxi-taxi se mai strecurau cumva, oprind în cursele lor extraurbane și prin stațiile de autobuz ale TPL unde își descărcau pasagerii și acceptau și urcarea riveranilor. La inițiativa unor consilieri județeni zeloși, și asta constituie o altă cauză, care s-au ghidat și ei după dictonul celebru ”Pereat mundus, fiat justitiae” (să piară lumea, dar justiția trebuie să îndeplinească), polițiștii, inspectorii ARR, chiar funcționarii din Consiliul Județean și din alte instituții de stat s-au năpustit asupra acestor transportatori independenți, i-au amendat, le-au retras licențe, i-au expus oprobiului public, tăindu-le pofta de a mai prelua călători din stațiile municipalității sucevene.

Copiii au reînceput școala, abia își mai cară ghiozdanele umflate cu manuale greșite dar obligatorii, care le limitează mișcările în lupta matinală pentru un loc pe scara autobuzului. Adulții trebuie să ajungă la timp la serviciu altcumva sunt penalizați. Pensionarii trebuie să ajungă devreme în piață, fiindcă se termină laptele și brânza de vaci la țărani.

Autobuzele TPL nu se grăbesc deloc fiindcă sunt puține, hârbuite și supraaglomerate. Miraculoasele mijloace electrice de transport public nu mai vin. Directorul Darie Romaniuc plânge mereu că nu are profit iar consilierii locali se lasă convinși de lacrimile sale și majorează tariful la biletul de călătorie ori de câte ori li se cere. TPL n-are nici măcar o platformă pe care să gareze autobuzele electrice, dacă și când acestea vor fi aduse. Firma de transport public local a municipiului Suceava își desfășoară activitatea, atât cât este, pe un teren ce aparține TASA, care amenință de două ori pe an cu evacuarea, având la mână ordin în acest sens, dat de judecători.

Iată o soluție propusă de un elev exasperat, care pare a fi chiar mai realistă și mai ușor de pus în aplicare decât multe altele luate în calcul de sucevenii maturi, cu funcții încărcate de responsabilitate: Eschimoșii nu au autobuze electrice, dar au câini. Suceava are ceva în comun: nu are autobuze electrice dar are câini sumedenie. Eschimoșii au sănii, sucevenii au în boxe ruginitele cărucioare de butelie. Simplu ca bună ziua. Un transport organizat în care să fie puse la treabă javrele comunitare, care și așa benchetuiesc fără grija hingherilor și pe banii contribuabililor printre blocuri, pe la buncăre, pe trotuare, și cunosc mai bine trecerile sigure de-a curmezișul străzilor decât mulți dintre semenii lor cu față umană, dacă ar fi puse la tras prin oraș cărucioare de butelie încărcate cu pasageri bipezi, s-ar putea optimiza în bună măsură transportul public de călători în municipiul Suceava. Și în plus, se va putea revalorifica în zilele noastre o centenară doctrină politică: ”Prin noi înșine!”

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *