Vasile Niculescu, fălticeneanul care a dus cu avionul vestea Marii Uniri la Blaj în Ardeal din Moldova, din Bacău, are bust la Rădăuți, în Bucovina
Un eveniment deosebit a avut loc ieri la Rădăuți. Dezvelirea bustului ”Pilotului Marii Uniri”, Vasile Niculescu. A fost organizat un ceremonial deosebit, la care a participat primarul municipiului, Nistor Tătar, reprezentanți ai administrației publice rădăuțene, oameni de cultură din zonă, dar și o delegație venită de la Bacău,
Ieri, 27 iunie 2019, a avut loc dezvelirea bustului eroului Vasile Niculescu, supranumit și ”Pilotul Marii Uniri”.
Începând cu ora 11:00, în parcul din fața Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi, a avut loc ceremonialul dedicat cinstirii memoriei acestui erou încă nu îndeajuns cunoscut, care a contribuit semnificativ prin actul său de asumare a unei misiuni care părea la vremea aceea, aproape imposibilă. Să treacă un om cu avionul peste Carpați de la Bacău, din Moldova, în Ardeal, pentru a anunța Marea Unire din 1918, părea o misiune aproape imposibilă.
A fost o slujbă religioasă de sfințire a statuii, s-a rememorat, de către cei prezenți, personalitatea curajosului pilot și au fost depuse jerbe și buchete de flori la soclul bustului eroului aviator.
Trebuie spus că bustul eroului Vasile Niculescu a fost o donație din partea Consiliului Județean Bacău, în anul Centenarului Marii Uniri, atunci când s-au comemorat 38 de ani de la trecerea în eternitate a pilotului.
La eveniment a participat și o delegație a județului Bacău, din locul de unde a plecat zborul fălticeneanului Vasile Niculescu, înmormântat la Rădăuți.
Această delegație a fost reprezentată de Cristinel Dumitru Aioanei, consilier al președintelui Consiliului Județean Bacău, colonel în retragere Paul Valerian Timofte (președintele Asociației Naționale Cultul Eroilor ”Regina Maria” filiala județeană Bacău), general de flotilă aeriană doctor Vasile Florea (vicepreședintele Asociației Naționale a Cadrelor în Rezervă și în Retragere – filiala General Nicolae Șova – Bacău, vicepreședinte al Asociației Române pentru Propagandă și Istorie Aeronautică (ARPIA) Bacău, comandorul Banu Lascăr și Constantin Scripăț, viceprimar al municipiului Bacău.
O poveste de curaj, care a marcat anul Unirii Mari din 1918
Textul care urmează este preluat de pe site-ul www. descoperă.ro /istorie, dar cu acceptul dumnealor, redăm acele informații esențiale despre Vasile Niculescu, care au fost preluate în spațiul public după un veac și transmise către eternitate:
În după amiaza zilei de 23 noiembrie 1918, la -40 de grade, un avion pilotat de un erou (apoi uitat) a aterizat pe ceea ce astăzi se cheamă Câmpia Libertăţii de la Blaj. Acesta aducea scrisoarea primului-ministru Ion I.C. Brătianu pentru Consiliul Naţional Român Central în care îşi exprima dorinţa de unire.
Vasile Niculescu s-a născut la 21 noiembrie 1891 în Fălticeni, judeţul Suceava, şi a murit la 24 aprilie 1981. A urmat o carieră militară ca pilot, după ce a absolvit Seminarul teologic în anul 1915.
În acelaşi an, pe 24 ianuarie, s-a înscris la şcoala de pilotaj de la Băneasa, iar la 15 august a devenit pilot. La 10 iulie este avansat plutonier şi face parte din Corpul de Aviaţie. La 1 octombrie acelaşi an avansează deja la gradul de sublocotenent.
Începe războiul şi pentru România, iar Niculescu se oferă pentru a fi trimis pe front. Va face parte din Escadrila de recunoaştere şi bombardament uşor F4. În timpul Primului Război Mondial s-a remarcat în mai multe bătălii, iar la începutul anului 1918 este mutat împreună cu unitatea sa în Basarabia, unde execută mai multe misiuni de recunoaştere şi bombardament împotriva trupelor bolşevice de pe teritoriul românesc. A făcut zboruri de recunoaştere peste Nistru şi a bombardat poziţiile inamice de la Moghilev.
A intrat în istorie datorită zborului istoric pe care l-a efectuat pe 23 noiembrie 1918, atunci când a aterizat pe o câmpie din Blaj cu avionul său Farman 40. Zborul a fost ordonat pentru că Marele Cartier General Român trebuia să dea documente importante Consiliului Naţional Român cu privire la Unirea care avea să aibă loc peste doar câteva zile, pe 1 decembrie 1918.
A fost ales Vasile Niculescu, acum locotenent, deoarece ştia traseul de zbor. În vara anului 1917, trecuse Carpaţii cu avionul, lansând manifeste în Transilvania. Din cauza iernii extrem de aspre, era nevoie de cineva cu experienţă, iar aerul era singura cale de transmitere a documentelor care comunicau oficial dorinţa de unire cu Ardealul, mesaj hotărâtor pentru convocarea Marii Adunări de la Alba Iulia.
În dimineaţa cu ceaţă a zilei de 23 noiembrie, avionul Farman a trecut munţii la altitudinea de 2.600 de metri, iar întrucât carlinga era deschisă, Niculescu, împreună cu căpitanul Victor Precup, aveau feţele acoperite şi un strat gros de îmbrăcăminte pentru a face faţă gerului. După doar 2 ore şi 15 minute, aceştia au ajuns la destinaţie.
Cei doi au fost întâmpinaţi cu entuziasm de oamenii adunaţi acolo pentru că erau printre primii români care au trecut în Ardeal după semnarea Păcii de la Bucureşti în primăvara lui 1918.
Piloţii au mers la Palatul Mitropolitan, iar avionul a fost păzit de soldaţii din Garda Naţională, care se schimbau la fiecare oră.
La 6 seara a avut loc şedinţa festivă în restaurantul Patria, unde Vasile Suciu, preşedintele Consiliului Naţional Român din Blaj, a anunţat că echipajul va reveni la Bacău pentru a da vestea că Transilvania se va uni cu ţara.
La plecarea din a doua zi, avionul ducea un document oficial, răspunsul ardelenilor, consecinţa celui mai important eveniment din istoria românilor.
După acest moment, era de aşteptat ca locotenentul Vasile Niculescu să primească Ordinul Mihai Viteazul, clasa a III-a. Acest lucru nu s-a întâmplat.
Eroul a început să se retragă, încetul cu încetul, în anonimat, dispărând din manualele de istorie. Niculescu va continua misiunile militare. Pe 23 iunie 1919, într-un zbor de recunoaştere în Transnistria, pilotul aterizează forţat în spatele liniilor bolşevice din cauza unei defecţiuni la motorul avionului. Este capturat de comunişti şi va fi eliberat peste o lună. Prin Înaltul Decret Regal nr. 5.634 din 24 octombrie 1923 a fost avansat la gradul de căpitan.
Mulțumim pentru credit tuturor celor care au contribuit la configurarea personalității acestui om deosebit.
Am fost si eu acolo (nepoata aviatorului Vasile Niculescu, singura reprezentanta a familiei), dar asta nu mai are nici o importanta, bine ca delegatiile si oficialitatile au fost bine citate 🙂
va multumesc
Astrid Balan -Mallet
Felicitari pentru ce a afacut bunicul dvs si felicitari dvs pentru interviul din film!