Experiențe de învățare ERASMUS+ pentru elevi și profesori ai Colegiul Tehnic ” Alexandru Ioan Cuza” din Suceava
Integrarea elevilor cu nevoi special în învățământul de masă, a găsit corpul profesoral din România, în parte nepregătit, pentru a face față unei asemenea provocări.
În această idee, coordonatorul de programe și proiecte europene, doamna profesor Loredana Gașpar, a strâns în jurul său o echipă, alături de care a gândit un mod inedit de a învăța cum pot fi integrați mai ușor elevii cu cerințe speciale și anume – din experiența altor cadre didactice și școli din Europa, în care există deja o tradiție.
Proiectul Strouger Through Education for Neds of Our Students (SEN Students) ERASMUS+ a reunit sub același deziderat, șase state: România, Turcia, Norvegia, Franța, Portugalia și Italia. Cea mai recentă mobilitate a avut loc în perioada 9 – 13 octombrie 2023, iar gazda, celei de-a treia etape a proiectului, a fost Norvegia.
Colegiul Tehnic ” Alexandru Ioan Cuza” a fost reprezentat de patru profesori și șase elevi.
Obiectivele proiectului, urmărite pe parcursul celor cinci zile de activitate propriu-zise au fost : identificarea de noi strategii, metode și tehnici de educare a elevului cu cerințe speciale, crearea de comportamente asertive, plecând de la exersarea unor tehnici de management al emoțiilor, creșterea motivației învățării, identificarea de noi modalități de cuantificare a progresului, dar și de dezvoltare a competențelor de comunicare în limba engleză.
Beneficiarii acestor experiențe sunt și vor fi toți cei care alcătuiesc comunitatea școlară : elevii cu nevoi speciale, profesorii, părinții și prin ei întreaga societate în care acești elevi se vor integra.
Activitățile MOT la care elevii și profesorii din cele șase țări au participat, au fost grupate sub logoul ”Say No ! to Bullying” – în fapt mesajul unei mișcări mult mai ample, care a luat naștere în Norvegia în 1994, după Jocurile Olimpice de Iarnă și care și-a propus ca principal scop prevenirea problemelor sociale în societatea contemporană.
Conceptul în sine constă în a crea în rândul tinerilor, abilități de viață MOT în sensul de a construi o societate mai sigură prin creșterea stimei de sine, prin conștientizarea rolului fiecărui tânăr, dar mai ales prin curajul de a trăi, de a avea grijă și de a spune NU.
Programul oferit școlilor într-un parteneriat real dintre comunități și instituțiile de învățământ, șe desfășoară în prezent în mai multe state ale lumii.
Experiențele oferite nouă, partenerilor din proiectul ERASMUS+ au fost : activități de învățare în cadrul unor ateliere de valori MOT, un tur ghidat al orașului Moss, cel care ne-a găzduit, o vizită la Inspiria – Science Center – un centru de învățare experiențială, vizionarea filmului ” 22 iulie”, vizitarea memorialului închinat victimelor atacului terorist din 2011 de la Oslo și o incursiune în lumea fascinantă a Operei de Stat norvegiene precum și a Muzeului Național de Artă.
Împărtășirea identității culturale partenerilor din proiect a coincis cu momentul acordării certificatelor de participare. A fost un timp câștigat pentru toți participanții, dar după cum spunea Aldous Huxley „experiența nu este ceea ce ți se întâmplă ci ceea ce faci cu ceea ce ți se întâmplă” așa că misiunea participanților continua în comunitățile lor prin diseminări și puneri în practică a celor învățate.