Măsuri anunțate de IPJ Suceava, pentru creșterea gradului de siguranță în zona unităților de învățământ în vederea începerii noului an școlar 2024 – 2025
La data de 06.09.2024, începând cu ora 12:00, la Școala Gimnazială „Constatin Morariu” din comuna Pătrăuți s-au desfășurat activități de marcare a debutului anului școlar 2024/2025, incluzând acțiuni cu elevi și cadre didactice (distribuire de ghiozdane, rechizite, produse de igienă, dulciuri) dar și o prezentare a măsurilor dispuse la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Suceava pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor.
MĂSURI DISPUSE PE LINIE DE ORDINE PUBLICĂ ÎN ZONA UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT ÎN VEDEREA ÎNCEPERII ANULUI ȘCOLAR 2024-2025
În anul școlar 2024 – 2025, la nivelul județului Suceava, există în evidenţe un număr de 739 unități de învățământ preuniversitar (216 în mediul urban și 523 în mediul rural). Dintre acestea, 721 unități de învățământ se regăsesc în sistemul de învățământ de stat și 18 în cel privat, 232 având personalitate juridică, iar 507 fără personalitate juridică.
După tipul unităților de învățământ existente în mediul urban, respectiv rural, situaţia acestora se prezintă astfel:
379 grădinițe (101 urban /278 rural);
298 școli gimnaziale (58 urban /240 rural);
45 licee, colegii (40 urban /5 rural);
17 cluburi sportive, cluburi ale copiilor și școli postliceale (17 urban / 0 rural).
Dintre acestea:
16 (2,16%) sunt amplasate în zone periferice / izolate (7 în mediul urban / 9 în rural);
2 (0,27%) nu au gard împrejmuitor (1 urban / 1 în rural);
12 (1,60%) sunt în zone iluminate necorespunzător (3 în urban / 9 în rural).
Din punct de vedere al asigurării cu pază și al dotării cu sisteme de supraveghere video, situația unităților de învățământ preuniversitar se prezintă astfel:
- 493 (66,71%) au efectuat analiza de risc la securitate fizică (158 în urban și 335 în rural);
- 361 (48,84%) au implementat măsurile de securitate stabilite în analiza de risc la securitate fizică (167 în urban și 194 în rural);
- 469 (63,46%) au implementat cerințele minimale de securitate, prevăzute în Anexa nr. 1 din H.G. nr. 301/2012[1] (128 în urban și 341 în rural);
- (21,78 %) nu dispun de sisteme de securitate (16 în urban și 144 în rural);
- 578 (78,21 %) dispun de sisteme de securitate (204 în urban și 374 în rural), după cum urmează:
- 79 (10,69 %) sunt asigurate exclusiv cu pază umană din ( 44 în urban şi 31 în rural);
- 410 (55,48%) sunt dotate exclusiv cu sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției (82 în urban şi 328 în rural);
- 89 (12,04%) dispun concomitent atât de pază umană cât și de sisteme de supraveghere video ( 74 în urban şi 15 în rural).
Având în vedere începerea anului școlar 2024-2025, la nivelul I.P.J. Suceava au fost dispuse următoarele:
- Prin Dispoziția Șefului I.P.J. Suceava s-a realizat:
– actualizarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025;
– actualizarea dosarelor de obiectiv pentru fiecare locație a unităților de învățământ;
– actualizarea situației privind infrastructura școlară și a mijloacelor de protecție;
– existența și funcționalitatea mijloacelor de semnalizare în zona stațiilor mijloacelor de transport public de persoane, prevăzute cu alveole sau refugii și a trecerilor pentru pietoni aflate în apropierea unităților de învățământ.
- Tot prin Dispoziția Șefului I.P.J. Suceava s-a dispus și este în curs de realizare:
– verificarea valabilității documentelor microbuzelor destinate transportului de elevi (indiferent de forma de proprietate a acestora), a documentelor necesare conducătorilor auto care efectuează transportul elevilor, precum și a stării tehnice a mijloacelor de transport elevi din zona de responsabilitate. Pentru anul școlar 2024/2025, sunt alocate pentru transportul școlar un număr de 170 microbuze școlare, 87 aparținând unităților de învățământ, 74 administrațiilor publice locale și 9 operatorilor de transport.
- Măsuri de desemnare a unui polițist responsabil pentru fiecare unitate de învățământ. În anul școlar 2024/2025 din cele 739 de unități de învățământ preuniversitar, 711 au fost repartizate pentru activități de menținere a ordinii și siguranței publice subunităților de poliție, 15 structurilor de jandarmi și 13 structurilor de poliție locală.
- Măsuri de reverificare a unităților de învățământ unde în cursul anului școlar 2023-2024 au fost constatate deficiențe pe linia respectării prevederilor Legii nr. 333 din 08.06.2003 Republicată, privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor.
- Continuarea activității de verificare a tuturor unităților de alimentație publică din incinta sau vecinătatea unităților de învățământ la nivelul județului Suceava, în vederea respectării prevederilor H.G. nr. 128 din 30.03.1994.
- F. În perioada 09 – 13.09.2023 la nivelul tuturor subunităților, polițiști desemnați vor verifica existența fizică a Registrului Siguranței Școlare instituit conform procedurii comune MAI – Ministerul Educației și vor fi dispuse măsuri astfel încât acest registru să existe și să fie funcțional la nivelul tuturor unităților de învățământ.
- După începerea anului școlar vor fi demarate acțiuni punctuale de prevenire a abandonului și absenteismului școlar, în cadrul acestora urmând a fi abordați toți factorii de risc care generează delincvență juvenilă și violență școlară.
- Prin Biroul Siguranță Școlară și Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității vor fi derulate la nivel județean un program de prevenire a delincvenței juvenile și trei campanii de prevenire a victimizării minorilor, prevenirii violenței în mediul școlar și prevenirii consumului de alcool și droguri de către minori. De asemenea, sub coordonarea Instituției Prefectului – Județul Suceava și în parteneriat cu asociații nonguvernamentale și celelalte instituții MAI cu atrubuții în domeniu va fi implementat un program pentru creșterea siguranței în unitățile de învățământ.
- Organizarea de acțiuni pentru prevenirea și combaterea absenteismului și abandonului școlar, urmând a fi vizate zonele adiacente și unitățile de alimentație publică din arealul școlilor și desfășurarea de acțiuni pentru siguranța rutieră a elevilor, atât în zona unităților de învățământ cât și pe căile rutiere de deplasare pedestră sau auto.
- Punerea în aplicare a Planului Județean de Acțiune Local pentru prevenirea consumului de substanțe interzise și desfășurarea de acțiuni de informare și responsabilizare în parteneriat cu celelalte instituții cu atribuții în domeniu.